تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,041 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,989 |
آلن بدیو و هستیشناسی تفریقی در کانت | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 40، دوره 12، شماره 25، بهمن 1397، صفحه 231-252 اصل مقاله (711.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2019.8009 | ||
نویسندگان | ||
زهرا نمایندگی* 1؛ علی فتح طاهری2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه محض، دانشگاه بینالمللی امام خمینی | ||
2دانشیار، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین | ||
چکیده | ||
کانت را بیهیچ تردید باید از تأثیرگذارترین چهرهها در تاریخ فلسفه غرب دانست؛ طرح انقلاب کپرنیکی و نیز ارتباط درهمتنیدۀ سوژه و ابژه، تحولی شگرف را پدید آورد. نقد عقل محض از بااهمیتترین آثار معرفتشناختی در دوره جدید است که به تعیین حدود و ثغور معرفت پرداخته است و توصیفی نوین و بیبدیل از نحوۀ حصول شناخت در فاعل شناسا بهدست میدهد. بر همین اساس، غالب تفاسیر معرفتشناسانه هستند که تا به امروز از نگاه فلسفی کانت عرضه شدهاند؛ اما برخلاف تفاسیر رایج، آلن بدیو، فیلسوف معاصر فرانسوی، تفسیری هستیشناسانه از کانت ارائه میدهد. او که خود عرضهگر قسمی از هستیشناسی تحت عنوان هستیشناسی تفریقی است. از نظر آلن بدیو باتوجه به نحوه تبیین سوژه و ابژه استعلایی، صور شهود حسی و مقولات در اندیشه کانت، میتوان وی را نیز واجد هستیشناسی تفریقی دانست. به همین دلیل او در دو اثر خود با نامهای کوته نوشتهایی در باب وجود و نوشتههای نظری، به ویژگیهای هستیشناسی تفریقی در کانت اشاره میکند. نویسندگان این مقاله چنین ادعایی دارند که ضمن معرفی ویژگیهای هستیشناسی تفریقی، به بررسی ادعای بدیو در خصوص وجود آن در کانت بپردازند و در نهایت، باذکر دلایلی چند، نقدهایی را دراین خصوص مطرح سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
بدیو؛ کانت؛ هستیشناسی تفریقی؛ سوژه استعلایی؛ ابژه استعلایی؛ تهی | ||
مراجع | ||
- Papekin, Richard (2007) Falsafe e Omomi, Persian Translation by Seyyed Jalal-al-Din Mojtaba, Twenty-Fourth Edition, Tehran: Hekmat Publication. - Farhadpour, Morad (2010) Alan Badie (magalat), Tehran: Nasr Rokhad-e Nou. - Kant, Imanuel (1367) Tamhidat, Persian translation by Gholamali Haddad Adel, Tehran: Markaze Nashr Daneshgahi. - Kant, Emanuel (2011) Sanjesh e Kherad e Nab, Persian Translation by Mirhamshalsoddin Adib Soltani, Fourth Edition, Tehran: Amir Kabir Publishing. - Karm, Youssef (1369) Falsaf e Kant , Persian Translation by Mohammad Mohammad Rezaie, Qom: Center for Publications of the Islamic Propaganda Office. - Badiou, A. (2006) a. Being and Event, translated by Oliver Feltham. London: Continuum. - Badiou, A. (2006) b. Briefings on Existence: A Short Treatise on Transitory Ontology, translated by Norman Madarasz. New York: SUNY Press. - Badiou, A. (2009) Logics of Worlds, translated by Alberto Toscano. London: Continuum. - Badiou, A. (1991) "On a Finally Objectless Subject". In Who Comes aFter the Subject, translated by B.Fink, 24-32. New York: Routledge. - Badiou, A. (2004) Theoretical Writtings, translated by Ray Brassier and Alberto Toscano. New York: Continuum. - Forster, Michael N. (2008) Kant and skepticism, Prinston University Press. - Heidegger, M. (1990) Kant and the Problem of Metaphysics: Forth edition, enlarged. Translated by Richard Taft.Bloomington: Indian University Press. - Kant, I. (1998) Critique of Pure Reason, translated by Paul Guyer and Allen W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press. - Kullman, O. (2011) Some Remarks on the Philosophy of Alain Badiou: Mathematics, Ontology, Politics, awailable in http://cs.swan.ac.uk/~csoliver/ Sun Yat-sen University, Institute of Logic and Cognition. - Wolf, R. P. (1963) Kant`s Theory of Mental Activity, A Commentary on the Transcendental Analytic of the Critique….United States: Harward University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 607 |