تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,718 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,819,660 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,661,644 |
بررسی اثر درجات آزادی سیستم تعلیق در کنترل غیرخطی پایداری و چرخش حول محور طولی خودرو با استفاده از کنترل کننده مد لغزشی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 27، دوره 48، شماره 2، مرداد 1397، صفحه 239-249 اصل مقاله (588.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر حسین کاظمیان1؛ مجید فولادی* 2؛ حسین دریجانی3 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، عضو هیات علمی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران | ||
2استاد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
3دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
سیستم کنترل پایداری جز سیستمهای ایمنی فعال برای خودروها به منظور کنترل حرکت دینامیکی خودرو در مانورهای خطرناک میباشد. درمقاله حاضر ابتدا شبیهسازی سیستم تعلیق غیرفعال 4 درجه آزادی انجام شده و سپس به منظور بهبود عملکرد سیستم کنترلی، یک سیستم تعلیق 6 درجه آزادی با اضافه کردن جرم به قسمت فنربندی نشده سیستم تعلیق 4 درجه آزادی و استفاده از میراگر نیمهفعال هیبردی توسعه دادهشده است. با اتخاذ این رویکرد جدید، مدل 4 درجه آزادی به مدل 6 درجه آزادی نیمهفعال هیبریدی تبدیل میشود. برای بررسی کنترلپذیری سیستم با افزایش درجات آزادی، سیستم تعلیق نیمهفعال هیبریدی جدید 8 درجه آزادی با ترکیب مدل 4 و 6 درجه آزادی طراحی و شبیه سازی کنترلکننده مود لغزشی برای این سیستمها انجام شده است و با روش کنترلی PID نیز مقایسه گردیده است. برای شبیه سازی و تحلیل دینامیکی از نرم افزارمتلب استفاده میشود. داده های ورودی از مدل سازی حرکت یک خودرو در نرمافزار کارسیم استخراج شده است. نتایج شبیه سازی نشان میدهد که افزایش درجات آزادی به همراه به کارگیری دمپر نیمهفعال هیبریدی منجر به پایداری بهتر و خوشفرمانی بیشتر خودرو میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل پایداری؛ خوش فرمانی؛ کنترل مود لغزشی؛ سیستم هیبریدی نیمه فعال؛ تئوری لیاپانوف | ||
مراجع | ||
[1] Odenthal D., Bünte T., Ackermann J., Nonlinear steering and braking control for vehicle rollover avoidance, Control Conference (ECC), European, IEEE, pp. 598-603, 1999. [2] Phanomchoeng G., Rajamani R., Prediction and Prevention of Tripped Rollovers, Intelligent Transportation Systems Institute, Center for Transportation Studies, University of Minnesota, 2012. [3] National Highway Traffic and Safety Board, http://www.safercar.gov/Vehicle+Shoppers/Rollover/Fatalities, U.S Department of Transportation, 2011. [4] Walz M C., Trends in the static stability factor of passenger cars, light trucks, and vans, National highway traffic and safety administration, 2005. [5] Lu J., Messih D A., Salib., Roll rate based stability control-the roll stability control system, Proceedings of the 20th Enhanced Safety of Vehicles Conference, 2007. [6] Penny D N., Rollover of sport utility vehicles, The Physics Teacher, Vol.42, pp. 86-91, 2004. [7] Dahlberg E., Commercial vehicle stability-focusing on rollover, PhD thesis, Royal institute of technology , Stockholm , Sweden , 2001. [8] Chen B C., Peng H., Rollover warning for articulated heavy vehicles based on a time-to-rollover metric, Journal of dynamic systems, measurement, and control, Vol.127, pp. 406-414, 2005. [9] Chen B C., Peng H., Differential-braking-based rollover prevention for sport utility vehicles with human-in-the-loop evaluations:, Vehicle System Dynamics, Vol.36, pp. 359-389, 2001. [10] Cech I., Anti-roll and active roll suspensions, Vehicle System Dynamics, Vol. 33, pp. 91-106, 2000. [11] Solmaz S., Corless M., Shorten R., A methodology for the design of robust rollover prevention controllers for automotive vehicles with active steering, International Journal of Control, Vol.80, pp. 1763-1779, 2007. [12] Solmaz S., Shorten R., Wulff K., Cairbre F O., A design methodology for switched discrete time linear systems with applications to automotive roll dynamics control, Automatica, Vol.44, pp. 2358-2363, 2008. [13] کاظمی ر. و سعیدی م.، بک سیستم کنترل رول فعال مقاوم برای بهبود پایداری واژگونی خودرو مفصلی حامل سیال. .مجله مهندسی مکانیک مدرس د. 15، ش. 6، ص 353-364، 1394. [13] Balamurugan L., Jancirani J., M Eltantawie., Generalized magnetorheological (MR) damper model and its application in semi-active control of vehicle suspension system, International Journal of Automotive Technology, Vol.15, pp. 419-427, 2014. [14] Quoc N V., Park J H., Choi S B., Design of a novel adaptive fuzzy sliding mode controller and application for vibration control of magnetorheological mount, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part C: Journal of Mechanical Engineering Science, Vol.228 pp. 2285-2302, 2014. [15] Rezapoor J., Bahramijoo B., Jamali A., Nariman -zadeh N., Robust optimal multi-objective controller design for vehicle rollover prevention, International Journal of Automotive Engineering Vol. 4, No.4, 2014. [16] Buckner G D., Schuetze K T., Beno J H., Intelligent feedback linearization for active vehicle suspension control, Journal of dynamic systems, measurement, and control, Vol.123, pp.727-733, 2001. [17] Wang J., Shen S., Integrated vehicle ride and roll control via active suspensions, Vehicle System Dynamics, Vol.46, pp. 495-508, 2008. [18] Saeedi M A., Kazemi R., Azadi S., Improvement in the rollover stability of a liquid-carrying articulated vehicle via a new robust controller, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, 2016. [19] Ahmadian M., Integrating Electromechanical Systems in Commercial Vehicles for Improved Handling, Stability, and Comfort, SAE International Journal of Commercial Vehicles, Vol.7, pp. 535-587. 2014. [21] Rajamani R., Phanomchoeng G., New rollover index for the detection of tripped and untripped rollovers, IEEE Transactions on Industrial Electronics, Vol.60, pp.4726-4736, 2013. [22] Slotine J J.E., Li W., Applied nonlinear control, prentice-Hall Englewood Cliffs, NJ, 1991. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 469 |