تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,891 |
بررسی عددی تاثیر تعداد پرهها بر عملکرد یک کمپرسور توربوشارژر | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 18، دوره 48، شماره 2، مرداد 1397، صفحه 159-168 اصل مقاله (516.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین شفیعی میم* 1؛ محمد مصطفی غفوریان2؛ محمد آدینه بیگی3 | ||
1استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه بزرگمهر قائنات، قائنات، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش، تاثیر تغییر تعداد پرههای یک کمپرسور توربوشارژربه صورت عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، هندسهی پروانه و حلزونی کمپرسور توربوشارژر گرت T25با استفاده از اسکن سه بعدی تعیین و سپس در نرم افزار انسیسمدل گردیده است. پس از حل میدان جریان در کمپرسور با تعداد پیش فرض 6 پره، تعداد پرهها از مقدار اولیهی 6 عدد به 5 عدد تغییر داده وسپس حل عددی برای تعداد 4 و 7 پره تکرار شده است. با کاهش تعداد پرهها سطح مقطع عبوری جریان افزایش یافته و در نتیجه کمپرسور دیرتر به شرایط شوک میرسد. بنابر این کمپرسور با تعداد پره کمتر قابلیت عبور جریان با دبی جرمی بیشتری را دارد. از طرفی با افزایش تعداد پرهها ضریب لغزش و قدرت انتقال یافته به سیال افزایش یافته، اما قدرت و نسبت فشار با بیشتر شدن تعداد پرهها از 6 عدد کاهش می یابد. در یک برآورد کلی نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که کمپرسور دارای 6 پره در دبیهای جرمی کمتر که متناظر با نسبت فشارهای بالاتر میباشد، دارای بهترین عملکرد میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کمپرسور گریز از مرکز؛ پروانه؛ بررسی عددی؛ زاویهی پرهها؛ مدلسازی جریان | ||
مراجع | ||
[1] Katsanis T., Use Of Arbitrary Quasi-Orthogonals For Calculating Flow Distribution In The Meridional Plane Of A Turbomachine, National Aeronauticsand Space Administration, Washington.D.C., 1964. [2] Zangeneh M., Hawthrone W. R., A Fully Compressible Three Dimensional Inverse Design Method Applicable To Radial And Mixed Flow Turbomachines, Gas Turbine And Aero Engine Congress And Exposition, Belgium, 1990. [3] Pitkanen H., Esa h., Reunanen A., Sallinen P., Larjola, J., Computational and experimental study of an industrial centrifugal compressor volute, journal of thermal science, Vol.9, No. 1, pp. 77-84, 2000. [4] Hyosung S., Hyungki Sh., Soogab L., Analysis and optimization of aerodynamic noise in a centrifugal compressor, Journal of Sound and Vibration, Vol. 289, pp. 999–1018, 2006. [5] طیبی رهنی م.، بیاتی. م.، شبیه سازی عددی جریان داخل کمپرسور یک توربوشارژر، مجله مکانیک و هوا فضا (مکانیک سیالات و هوافضا)، جلد 6، شمارهی 1، 1389، صفحهی 1 الی 10 [6] Kosprdová J., Oldřich, J., The Development of centrifugal turbo compressor stage using CFD, ICHP, Prague, 2008. [7] Nili-Ahmadabadi, M., Hajilouy-Benisi, A., Durali, M., Ghadak,F., Investigation of a Centrifugal Compressor and Study of the Area Ratio and TIP Clearance Effects on Performance, Journal of Thermal Science, Vol.17, No. 4, pp. 314−323, 2008. [8] Wang, W., Mo, R., Multi-objective aerodynamic optimization design method of compressor rotor based on Isight, Procedia Engineering 15, pp. 3699 – 3703, 2011. [9] پورصادق ف.،حاجیلوی ع.، نیلی م.، اصلاح هندسه پروفیل پرههای کمپرسور گریز از مرکز با استفاده از روش شبه سه بعدی و مطالعات تجربی. دهمین کنفرانس انجمن هوا فضا، تهران، ایران، 1389. [10] Wang, Y., Luo, Z., Simulation and performance analysis on centrifugalcompressors of different dimensions and variable operation speed, IEEE conferences, pp. 4400-4403, 2011. [11] نیلی م.، پورصادق ف.، شاه حسینی م.، بهبود عملکرد کمپرسور گریز از مرکز با استفاده از روش طراحی معکوس در صفحه نصفالنهاری و پره به پره، مجله علمی پژوهشی مهندسی مکانیک مدرس، دوره 12، شمارهی 2، 1391، صفحهی 109 الی 124 [12] Xu C., Amano R. S., Meridional Considerations of the Centrifugal Compressor Development, International Journal of Rotating Machinery, Vol. 2012, 2012. [13] AbolfazlMoussaviS., HajilouyBenisi A., Durali M., Effect of splitter leading edge location on performance of an automotive turbocharger compressor, Energy, Vol 123, NO 15, pp 511-520, 2017, [14] Abdelmadjid C., Mohamed Si-A., Boussad B., CFD Analysis of the Volute Geometry Effect on the Turbulent Air Flow through the Turbocharger Compressor, Energy Procedia, Vol 36, pp 746-755, 2013, [15] Feneley A J., Pesiridis A., MahmoudzadehAndwari A., Variable Geometry Turbocharger Technologies for Exhaust Energy Recovery and Boosting‐A Review, Renewable and Sustainable Energy Reviews, Vol 71, pp 959-975, 2017 [16] MarelliS., CarraroC., MoggiaS., CapobiancoM., Effect of Circuit Geometry on Steady Flow Performance of an Automotive Turbocharger Compressor, Energy Procedia, Vol 101, pp 630-637, 2016. [17] Batti M., PatelV., Optimization of number of blade in high pressure compressor, International Journal of Emerging Technology and Advanced Engineering, Vol 4, No 6,pp 287-292, 2014 [18] Chehhata A., Si-Ameur M., Boumeddane.B., Abo-Serie E., Boulahrouz S., Numerical investigation of diffuser solidity effect on turbulent airflow and performance of the turbocharger compressor, Applied and ComputationalMechanics, Vol 10, pp 79–96, 2016 [19] Perdichizzi A., Savini M., Aerodynamic and geometric optimization forthe design of centr,fugal compressors, International Journal of Heat & Fluid Flow, Vol. 6, No. 11, pp. 49-56, 1985. [20] Lebele-Alaw B.T., Hart H.I., Ogaji S.O.T., Probert, S.D., Rotor-blades’ profile influence on a gas-turbine’s compressor effectiveness, Journal of Applied Energy, No. 85, pp. 494–505, 2008. [21] Garrett Catalog V4., www.turbobygarrett.com/ 2016 [22] ANSYS CFX release 12.1 solver theory Guide /2016 [23] Menter F. R. (August 1994), Two-Equation Eddy-Viscosity Turbulence Models for Engineering Applications, AIAA Journal, 32 (8): 1598–1605,doi:10.2514/3.12149 [24] StoodolaA., Steam and Gas turbine, McGraw-Hill, New york, 1927 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 281 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 641 |