تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,959,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,628,464 |
توسعه جنسیتی در دوره پهلوی اول با تأکید بر فرصتهای تحصیلی زنان | ||
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 1، شهریور 1397، صفحه 97-124 اصل مقاله (992.26 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آمنه امیری* 1؛ محمد سلماسی زاده2؛ محمد عباس زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری تاریخ دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار گروه تاریخ دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | ||
3استاد گروه جامعه شناسی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر در پاسخ به این ابهام است که توسعه جنسیتی زنان در بعد آموزش و پرورش در دوره پهلوی اول تا چه حد تحقق یافت؟چارچوب نظری مفهوم کلیدی توسعه جنسیتی یعنی برابری جنسیتی است که عبارت از بهرهمندی برابر و بدون جهتگیری جنسیتی زنان و مردان ازحقوق، فرصتها، خدمات، منابع و پاداشهاست. برابری جنسیتی اساس توسعه جنسیتی است چرا که با توانمندسازی زنان در سه بعد آموزش و پرورش، بهداشت و استانداردهای زندگی سروکار دارد. توسعه جنسیتی افزایش مشارکت و توانمندی زنان است که خود هدف و نتیجه توسعه محسوب می شود. براین اساس توسعه جنسیتی نمایان گر تصویری واقعی از توسعه است. یک شاخص برابری جنسیتی فرصتهای تحصیلی است. در دوره مورد بحث نگرش جنسیتی حاکم برنظام آموزشی که از حمایت نگرشی جامعه نیز برخوردار بود موجب تحکیم مدل نانآوری مردانه و فرودستی زنان میشد. نظام آموزشی با نهادی کردن نقشهای جنسیتی و ترویج آنها از طریق تفکیک جنسیتی دروس سدّ راه افزایش توانمندی زنان بود. این امرموجب کاهش فرصتهای شغلی زنان به مشاغل با موقعیت و دستمزد پایین همچون پرستاری، مامایی و آموزگاری برای زنان شد که انعکاس نقشهای جنسیتی سنتی زنان بود و کلیشههای جنسیتی مرسوم در زمینه تقسیم جنسیتی کار را کمتر به چالش میکشید و این با جامعه کشاورزی ایران تناسب داشت. به این ترتیب جامعه نیز از مشارکت فعالانه اقتصادی آنها درمسیر توسعه محروم ماند. گردآوری اطلاعات به شیوه اسنادی –کتابخانه ای و شیوه تالیف مقاله، تحلیلی-تبیینی است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه جنسیتی؛ برابری جنسیتی؛ تحصیل؛ زنان؛ دوره پهلوی اول | ||
مراجع | ||
ابوت، پاملا. و والاس،کلر، (1393)، جامعه شناسی زنان، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران، نی
اتحادیه، منصوره، (1361)، مرامنامهها و نظامنامههای احزاب سیاسی ایران در دوره دوم مجلس شورای ملی، تهران، نشر تاریخ ایران
اسنادی از مدارس دختران از مشروطه تا پهلوی، (1378)، به کوشش سهیلا ترابی فارسانی، تهران، سازمان اسنادملی ایران
باسخا، مهدی، عاقلی کهنه شهری، لطفعلی، مسائلی، ارشک، (1389)، «رتبه بندی شاخص کیفیت زندگی در استانهای کشور»، رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ش 37، س نهم، صص112-95
بوردیو، پی یر، (1380)، نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمه مرتضی مردیها، تهران، نقش ونگار
________، (1389)، سلطه مردانه، ترجمه رحیم هاشمی، 15/2/1397:http://ketabnak.com
بهنود، مسعود، (1378)، این سه زن، تهران، علم
پهلوی، رضاشاه، (1383)، سفرنامه مازندران، 15/2/1397:http://ketabnak.com
ترابی فارسانی،سهیلا، (1387)، «روند آموزش زنان از آغاز نوگرایی تا پایان عصر رضاشاه»، مجله علمی -پژوهشی دوره عالی تحقیقات دکتری (دانشنامه ),ش 87،صص89-101
حسینی، رباب، (1370)، مدارس نسوان از آغاز تا 1314، گنجینه اسناد، س1،دفتر اول،82-99
دولتآبادی، صدیقه، (1377)، صدیقه دولتآبادی نامهها نوشتهها ویادها، شیکاگو،سلسله انتشارات نگرش و نگارش زن
زنان و دختران پسران و مردان نیازهای متفاوت –فرصت های برابر. (2006)، کتاب راهنمای جنسیت در اقدام انسان دوستانه، 15/2/1397:. http://ketabesabz.com
ریچاردز، فرد، (1379)، سفرنامه، ترجمه مهین دخت صبا، تهران، انتشارات علمی فرهنگی
سالنامه و آمار1317-1318و1318-1319(مجموعه قوانین فرهنگی)، (1319)، تهران، فردوسی
سالنامه و آمار1314-1315 ، ( 1315)، تهران، شرکت سهامی چاپ
سالنامه و آمار سالنامه واحصائیه 1312-1313و1313-1314، (1314)، تهران، وزارت اوقاف و صنایع مستظرفه اداره کل انطباعات دایره احصائیه
سالنامه و احصائیه 1307-1308، (1308 )، تهران، روشنایی
شفر، ریچارد، (1391)، فرهنگ فشرده جامعه شناسی، ترجمه حسین شیران، نشر دیجیتال جامعه شناسی شرقی15/2/1397 http://ketabnak.com:
شیخی، محمدتقی، (1380)، جامعه شناسی زنان وخانواده، تهران، شرکت سهامی انتشار
صدیق، عیسی، (1316)، تاریخ مختصر تعلیم وتربیت، تهران، روشنایی
_________، (1340)، یادگار عمر، تهران، شرکت سهامی چاپ کتاب
_________، (1355)، دوره مختصر تاریخ فرهنگ ایران، تهران، شرکت سهامی چاپ کتاب
کرون، جیمز، (1390)، جامعهشناسی مسائل اجتماعی، ترجمه مهرداد نوابخش و فاطمه کرمی، تهران، نشرجامعه شناسان
کسروی، احمد، (1324)، خواهران و دختران ما، تهران، پرچم
کوئن، بروس، (1388)، مبانی جامعه شناسی، ترجمه غلام عباس توسلی و رضافاضل، تهران، سمت
گرت، استفانی، (1380)، جامعه شناسی جنسیت، ترجمه کتایون بقایی، تهران، نشردیگر
فاطمی، مجتبی، (1319)، طلایه، تهران، کتابفروشی و چاپخانه اقبال
نقش زنان در توسعه، (1376)، تهران، روشنگران
وینر،مایرون، (1335)، نوسازی جامعه، ترجمه رحمت ا..مقدم مراغهای، تهران، شرکت سهامی کتابهای جیبی
هاکس، مریت، (۱۳۶۸)، ایران: افسانه و واقعیت:خاطرات سفر به ایران، ترجمه محمدحسین نظری نژاد ومحمد تقی اکبری احمد نمایی، مشهد، آستان قدس رضوی معاونت فرهنگی
لوح مشروح مذاکرات مجلس روزنامه اطلاعات مجله آینده،شماره14،نمره مسلسل16،خرداد1306
Aikman, Sheila& Elaine Unterhalter,(2007), Practising Gender Equality in Education, Oxfam GB,UK Amin, Camron Michael, (2002), The making of the modern Iranian woman, United States of America, University Press of Florida Arasteh, Reza. (1962). Education and Social Awakening IRAN1850-1960, Leiden: E. J. Brill Ghods, M. Reza, (2006), Government and society in Iran, 1926–34, Middle Eastern Studies, London, 27:2, 219-230 Gornick, J. C. & Meyers, M. K, (2009), Gender Equality: Transforming Family Division Of Labor, London. New York, Verso http://hdr.undp.org/en/content/gender-development-index-gdi:27/3/97 Honarbin Holliday, Mehri. (2010), Becoming visible in Iran, London, Tauris Academic Studies Inglehart, Ronald. & Pippa Norris, (2005), Rising Tide: Gender Equality and Cultural Change around theWorld, London, Cambridge University Press Lakes, Richard D. & Patricia A. Carter. (2008), Globalizing Education For Work: Comparative Perspectives on Gender and the New Economy, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Sainsbury, Dian, (1996), Gender, equality, and welfare states, London, Cambridge University press Sedghi, Hamideh, (2007), Women and Politics in Iran, London, Cambridg University press World Development Report:Gender Equality&Development,(2012), Washington DC ,The World Bank, Wrigley, Julia, (2005), Education and Jender Equality, London , Washington, D.C., The Flamer Press | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |