تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,980 |
تحلیل و شبیهسازی رفتار دینامیکی مدل یکچهارم و نصف خودرو با سیستم تعلیق غیرفعال | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 26، دوره 47، شماره 4، بهمن 1396، صفحه 229-238 اصل مقاله (3.66 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی فولادی وندا1؛ علی عبداللهی فر* 2؛ بهادر سرانجام3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شیراز، ایران | ||
2هیئت علمی دانشگاه | ||
3دانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
در این مقاله ابتدا دو خودرو با سیستم تعلیق غیرفعال و خطی، بهصورت مدلهای ریاضی یکچهارم خودرو با دو درجه آزادی و نصف خودرو با چهار درجه آزادی شبیهسازی شده است. سپس پاسخ این مدلها نسبت به ناهمواریهای پلهای با دامنه 100 میلیمتر مدلسازی شده، مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته است. برای آنالیز رفتار دینامیکی خودرو از روشهای کدنویسی در نرمافزار MATLAB، مدلسازی در محیط Simulinkنرم افزار MATLAB و روش المان محدود استفاده شده و برای صحتسنجی نتایج بهدستآمده با نتایج مقالاتی با مشخصات مشابه مقایسه شده است. برای بررسی دقت و کارایی مدلهای ریاضی اشارهشده، نتایج مدلها با نتایج مدل کامل خودرویی با هفت درجه آزادی در مقاله دیگری مقایسه شده است. درنهایت تأثیر پارامترهای سیستم تعلیق بر حداکثر جابجایی و شتاب عمودی بدنه بررسی شده است. نمودارهای بهدست آمده نشان میدهند که هنگام عبور خودرو از روی ناهمواری پلهای با سرعت 60 کیلومتر در ساعت، همواره فنربندی نرمتر، راحتی حرکت را اصلاح میکند و با قویتر شدن میرایی، راحتی حرکت کاهش مییابد اما موجب نیازمندی خودرو به فضای بیشتر میان بدنه و چرخ میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
راحتی سفر؛ رفتار دینامیکی؛ مدل ریاضی؛ سیستم تعلیق غیرفعال؛ تابع پله | ||
مراجع | ||
[1] Zehsaz M., Vakili-Tahami F., Paykani A., Investigation on the effects of stiffness and damping coefficients of the suspension system of a vehicle on the ride and handling performance, U.P.B. Sci. Bull., Series D, Vol. 76, No. 1, 2014.
[2] Masi J., Effect of control techniques on the performance of semiactive dampers, M. Sc. Thesis, Faculty of Virginia Polytechnic Institute and State University, December 2001.
[3] Sakman L., Guclu R. and Yagiz N., Fuzzy logic control of vehicle suspension with dry friction nonlinearity, Sadhana, Vol. 30, No. 5, pp. 649-659, 2005.
[4] Faheem A., Alam F. and Thomas V., The suspension dynamic for a quarter-car model and half-car model, 3rd BSME-ASME International Conference on Thermal Engineering, pp. 20-22 December, Dhaka, 2006.
[5] Unaune D., Pawar M. and Mohite S., Ride analysis of quarter vehicle model, Proceedings of the First International Conference on Modern Trends in Industrial Engineering, Surat, Gujarat, India, November, pp. 17-19, 2011 .
[6] Fayyad S., Constructing control system for active suspension system, Contemporary Engineering Sciences, pp. 189-200, 2012.
[7] Chikhale S. and Deshm S., Comparative analysis of vehicle suspension system in matlab-simulink and MSc-ADAMS with the help of quarter-car model, International Journal of Innovations Research in Science, pp. 5452-5459, 201 3.
[8] Faruk M., Bature A., Batani S. and Dankadai N., Conventional and intelligent controller for quadratic car suspension system, International Journal of Technical Research and Applications. No. 2, Special Issue, pp. 24-27, 201 4.
[9] Patole S. and Swant S., An overview of disarray inside performance analysis of half car model passive vehicle dynamic system subjected to different road profiles with wheel base delay and nonlinear parameters, International Journal of Innovative Research in Advanced Engineering, pp. 63-66, 201 5.
[10] Galal A. H., Car Dynamics using Quarter Model and Passive Suspension, Part VI: Sprung-mass Step Response, IOSR Journal of Computer Engineering (IOSR-JCE), pp. 65-74, Mar – Apr, 2015.
[11] Goga V. and Klucik M., Optimization of Vehicle Suspension Parameters with use of Evolutionary Computation, Procedia Engineering, No. 48, pp. 174-179 2012.
[12] Wilson E. L., Static and Dynamic Analysis of Structures, Berkeley, New York, USA, Computers and Structures Inc, 2002.
[3] El-Adl Mohammed Aly Rabeih, Torsional Vibration Analysis of Automotive Driveline, PhD thesis, Leeds, UK, Mechanical Engineering Department, the university of Leeds, 1997.
[14] Rehan M., Saifuddin M., Mustafa Y. and Rahman A., Parametric Studies on Tramcar Suspension System, 1st International Conference on Natural Resources Engineering and Technology (INRET), 2010. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 912 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,161 |