تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,762 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,878,589 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,698,001 |
تأثیر جریان ورودی سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر استراتژی تأمین منابع بین المللی صنایع خدماتی ایران | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، آذر 1397، صفحه 55-73 اصل مقاله (804.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2018.7226 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا سلمانی بی شک* 1؛ نسرین فرضی2 | ||
1استادیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه افزایش اهمیت صنایع خدماتی و تجارت خدمات بینالملل منجر به افزایش رقابت در بخش خدمات شده است. برای بنگاههای خدماتی، گرایشهای بینالمللی قوی و رو به رشد، با وجود اینکه فرصتهای کسبوکار را در بازارهای جدید جغرافیایی ارائه میدهد اما چالشهای قابلتوجهی نیز در ارتباط با رقابت شدید ایجاد می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایهگذاری داخلی رقبای خارجی بر استراتژی رقابت بنگاههای خدماتی داخل کشور در سطح بینالمللی بر اساس اطلاعات صنایع خدماتی ایران طی دوره 1362- 1394 پرداخته است. جهت تحلیل دادهها از روش اقتصادسنجی ARDL خطی و غیرخطی استفادهشده است. نتایج پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه بلندمدت در چارچوب خطی میباشد. بنابراین با استفاده از چارچوب غیرخطی به بررسی وجود روابط بلندمدت پرداخته شد. یافتهها بیانگر تاثیر نامتقارن سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر تامین منابع بین المللی بنگاه های خدماتی می باشد به عبارتی افزایش سرمایهگذاری مستقیم خارجی باعث افزایش معنیداری در میزان واردات بخش خدمات شده ولی کاهش سرمایهگذاری مستقیم خارجی تأثیر معنیدار و قویتری بر کاهش تامین منابع بین المللی توسط بنگاه های خدماتی داخلی داشته است. همچنین سهم بازار داخلی مطابق انتظارات تئوریکی تاثیر منفی بر استراتژی تامین منابع بین المللی بر بنگاه های خدماتی دارد ولی از نظر آماری معنی دار نمی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارت خدمات؛ تأمین منابع بینالمللی؛ رقابت؛ سرمایهگذاری مستقیم خارجی | ||
مراجع | ||
منابع Bertschek, I. (1995) 'Product and Process Innovation as a Response to Increasing Imports and Foreign Direct Investment', The Journal of Industrial Economics, 43, 341- 357.
Brouthers, K. D. & Brouthers, L. E. (2003). Why service and manufacturing entry mode choices differ: The influence of transaction cost factors, risk and trust. Journal of Management Studies, 40(5): 1179–1204.
Hellman, P. (1996). The internationalization of Finnish financial service companies. International Business Review, 5 (2): 191–208.
Hutzschenreuter, T., & Gröne, F. (2009). Changing vertical integration strategies under pressure from foreign competition: The case of US and German multinationals. Journal of Management Studies, 46 (2): 269–307.
Jaklic, A., Cirjakovi c, J. & Chidlow, A. (2012). Exploring the effects of international sourcing on manufacturing versus service firms. Service Industries Journal, 32 (7): 1193–1207.
Javalgi, R. G. & White, D. S. (2002). Strategic challenges for the marketing of services internationally. International Marketing Review, 19 (6): 563–581.
Javalgi, R. G. & Martin, C. L. (2007). Internationalization of services: Identifying the building-blocks for future research. Journal of Services Marketing, 21 (6): 391– 397.
Jensen, P. D.Ø. & Petersen, B. (2012). Global sourcing of services versus manufacturing activities: Is it any different? Service Industries Journal, 32 (4): 591–604.
Jensen, P. D.Ø. & Petersen, B. (2014). Value creation logics and internationalization of service firms. International Marketing Review, 31 (6): 557–575.
Kotabe, M. & Murray, J. Y. (2004). Global procurement of service activities by service firms. International Marketing Review, 21 (6): 615–633.
Kotabe, M. Murray, J. Y. & Javalgi, R. G. (1998). Global sourcing of services and market performance: An empirical investigation. Journal of International Marketing, 6 (4): 10–31.
Kundu, S. K. & Lahiri, S. (2015). Turning the spotlight on service multinationals: New theoretical insights and empirical evidence. Journal of International Management, 21 (3): 215–219.
Mauri, A. J. & Phatak, A. V. (2001). Global integration as inter-area product flows: The internalization of ownership and location factors influencing product flows across MNC units. Management International Review, 41 (3): 233–249.
Murray, J. Y. & Kotabe, M. (1999). Sourcing strategies of US service companies: A modified transaction–cost analysis. Strategic Management Journal, 20 (9): 791– 809.
Nordin, F. & Agndal, H. (2008). Business service sourcing: A literature review and agenda for future research. International Journal of Integrated Supply Management, 4(3–4): 378–405.
Pla-Barber, J. & Ghauri, P. N. (2012). Internationalization of service industry firms: Understanding distinctive characteristics. Service Industries Journal, 32 (7):1007– 1010.
Porter, M. E. (1980). Competitive strategy: techniques for analyzing industries and competition. New York, NY: The Free Press.
Porter, M. E. (1990). The competitive advantage of nations. New York, NY: The Free Press.
Roberts, J. (1999). The internationalisation of business service firms: A stages approach. Service Industries Journal, 19 (4): 68–88.
Rugman, A. M., & Verbeke, A. (2008). A new perspective on the regional and global strategies of multinational services firms. Management International Review, 48(4): 397–411.
Schmeisser, B. (2013). A systematic review of literature on offshoring of value chain activities. Journal of International Management, 19 (4): 390–406.
W. Gleich et aL. (2016). The influence of competition on international sourcing strategies in the service sector. International Business Review.1-10.
Wiersema, M. F., & Bowen, H. P. (2008). Corporate diversification: The impact of foreign competition, industry globalization, and product diversification. Strategic Management Journal, 29 (2): 115–132.
WTO (2013). World trade report 2013. Factors shaping the future of world trade. Geneva: World Trade Organization. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |