تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,185 |
بررسی رابطهی هماهنگی کارکردهای بازاریابی بین المللی ـ منابعانسانی با اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی در شرکتهای صادراتی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، آذر 1397، صفحه 93-110 اصل مقاله (747.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2018.7224 | ||
نویسندگان | ||
محمد فاریابی* 1؛ علی رضازاده2؛ سعید بازمحمدی3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
افزایش عملکرد و کسب مزیت رقابتی بویژه در بازارهای متلاطم بین المللی توسط سازمانها مستلزم اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی است. از طرف دیگر ایدهی هماهنگی و یکپارچگی، محور مفهوم مدیریت استراتژیک میباشد. با این وجود نقش روابط متقابل حوزههای کارکردی مختلف در اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی کمتر مطالعه شده است. از این رو در این تحقیق تلاش گردیده که با توجه به تئوری مدیریت استراتژیک فرضیهی اصلی وجود رابطه میان هماهنگی کارکردهای بازاریابی بین المللی- منابعانسانی و اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی همراه با فرضیههای فرعی مربوطه آزمون شود. دادههای مورد استفاده برای آزمون این فرضیهها بهوسیلهی پرسشنامه از 54 شرکت صادراتی گردآوری شده است. نتایج آزمون رگرسیون مرحلهای برای تحلیل دادهها، فرضیههای اصلی پژوهش مبنی بر وجود رابطهی مثبت بین اثربخشی روابط و اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی و رابطهی منفی بین تعارض میانکارکردی و اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی را تأیید میکند. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند مورد استفاده مدیران بنگاههای تولیدی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
هماهنگی میانکارکردی؛ کارکرد بازاریابی بینالمللی؛ کارکرد منابعانسانی؛ استراتژی بازاریابی؛ اجرای استراتژی | ||
مراجع | ||
منابع آرمسترانگ، مایکل (1384)، "مدیریت استراتژیک منابع انسانی: راهنمای عمل"، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم. اعرابی، سیدمحمد و رضوانی، حمیدرضا (1386)، "رابطه هماهنگی استراتژیک بین استراتژی سطح کسب و کار و استراتژی بازاریابی با عملکرد سازمانی: پژوهشی درباره شرکتهای دارویی ایران"، علوم مدیریت ایران، سال 2، شماره 5، ص 97-71. اعرابی، سیدمحمد و مقدم، علیرضا (1386)، "هماهنگ کردن استراتژی منابعانسانی با استراتژی تجاری و فرهنگ سازمانی"، علوم مدیریت ایران، سال 2، شماره 8، صص135-103. افجه، سید علی اکبر و سپهوند، رضا (1386)، "اثر هماهنگی استراتژیک بین استراتژی منابع انسانی، استراتژی سرمایه انسانی و استراتژی رفتار سازمانی بر عملکرد سازمان"، مطالعات مدیریت صنعتی، سال 6، شماره 15، ص113-87. باقری، زهرا و صفایی، ناصر (1395)، "برنامهریزی راهبردی منابع انسانی بر مبنای الگوی BSC"، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال 9، شماره 3، ص181-159. رحمان سرشت، حسین (1377)، "نظریههای سازمان و مدیریت از نوینگرایی تا پسانوینگرایی"، جلد اول، نشر دوران، چاپ اول. رحمان سرشت، حسین؛ صنوبر، ناصر (1382)، بررسی رابطه راهبردهای بازار- محصول و عملکرد صادرکنندگان ایرانی، مطالعات مدیریت، شماره 39 و 40 ، ص 98-69. عباسی، عباس؛ مصلح شیرازی، علی نقی؛ حسینی، فرشته (1396). "تدوین راهبرد منابع انسانی در هماهنگی با راهبرد کسب و کار، فرهنگ و ساختار سازمانی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال 9، شماره 2، ص 151-175. فیاضی، مرجان؛ اعرابی، سید محمد (1393)، "الگوی هماهنگی استراتژی منابع انسانی با عناصر سازمان و تأثیر آن بر بهبود عملکرد"، پژوهش های مدیریت انتظامی، سال 9، شماره 2، ص 286-261. مقیمی، سید محمد (1386) "سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی"، انتشارات ترمه، چاپ پنجم. ممدوحی، امیررضا و سید هاشمی، محمدرضا (1386). شناسایی و رتبهبندی موانع اجرای استراتژیهای بازاریابی بر اساس یک طبقهبندی مفهومی: مطالعه موردی شرکت ایران خودرو"، ارائه شده در دومین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی. Auh, S., & Menguc, B. (2005). Top management team diversity and innovativeness: The moderating role of interfunctional coordination. Industrial Marketing Management, 34, 249–261.
Chari, S., Balabanis, G., Robson, M. J., & Slater, S. (2017). Alignments and misalignments of realized marketing strategies with administrative systems: Performance implications. Industrial Marketing Management, 63 (Supplement C), 129-144.
Chimhanzi, J. & Morgan, R.E. (2005). Explanations from the marketing/human resources dyad for marketing strategy implementation effectiveness in service firms. Journal of Business Research, 58, 787–796.
Chimhanzi, J. (2004). The impact of marketing/HR interactions on marketing strategy implementation. European Journal of Marketing, 38, 73-98.
Crittenden, V.L., Crittenden, W.F. (2008). Building a capable organization: The eight levers of strategy implementation. Business Horizons, 51, 301-309.
Eng, T.Y., (2006). An investigation into the mediating role of cross-functional coordination on the linkage between organizational norms and SCM performance. Industrial Marketing Management, 35, 762–773.
Fisher, R.J., Maltz, E., & Jaworski, B.J. (1997). Enhancing communication between marketing and engineering: The moderating role of relative functional identification”. Journal of Marketing, 61 (3): 54–70.
Garcia, N., Sanzo, M.J., & Trespalacios, J.A. (2008). New product internal performance and market performance: Evidence from Spanish firms regarding the role of trust, interfunctional integration, and innovation type Technovation, 28, 713–725.
Giannakis, D., & Harker, M. J. (2014). Strategic alignment between relationship marketing and human resource management in financial services organizations. Journal of Strategic Marketing, 22 (5): 396-419.
Griffin, A., & Hauser, J.R. (1996). Integrating R&D and marketing: A review and analysis of the literature. Journal of Product Innovation Management, 13(3): 191−215.
Gupta, A.K., Raj, S.P., & Wilemon, D. (1986). A model for studying R&D– Marketing interface in the product innovation process. Journal of Marketing, 50 (2): 7–17.
Hughes, D. E., Le Bon, J., & Malshe, A. (2012). The Marketing–Sales Interface at the Interface: Creating Market-Based Capabilities through Organizational Synergy. Journal of Personal Selling & Sales Management, 32(1): 57-72.
Hutt, M.D., & Speh, T.W., (1984). The marketing strategy center: diagnosing the industrial marketer’s interdisciplinary role. Journal of Marketing, 48 (4): 53–61.
Hutt, M.D., (1995). Cross-functional working relationships in marketing. Academy of Marketing Science Journal, 23(4): 351– 358.
Johnson, J. S., Matthes, J. M., & Friend, S. B. (2017). Interfacing and customer-facing: Sales and marketing selling centers. Industrial Marketing Management. doi: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.08.011
Kahn, K.B., & Mentzer, J.T. (1994). Norms that distinguish between marketing and manufacturing. Journal of Business Research, 30, 111-118.
Kohli, A., & Jaworski, B.J. (1990). Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications. Journal of Marketing, 54 (2): 1–18.
Lascu, D.-N., Manrai, L. A., Manrai, A. K., & Kleczek, R. (2006). Interfunctional dynamics and firm performance: A comparison between firms in Poland and the United States”. International Business Review, 15 (6): 641-659.
Le Meunier-FitzHugh, K., Massey, G. R., & Piercy, N. F. (2011). The impact of aligned rewards and senior manager attitudes on conflict and collaboration between sales and marketing”. Industrial Marketing Management, 40 (7): 1161-1171.
Malshe, A., & Al-Khatib, J. A. (2017). A Repertoire of Marketers' Trust-Building Strategies within the Sales-Marketing Interface. Journal of Personal Selling & Sales Management, 37 (3): 213-227.
Malshe, A., Friend, S. B., Al-Khatib, J., Al-Habib, M. I., & Al-Torkistani, H. M. (2017). Strategic and operational alignment of sales-marketing interfaces: Dual paths within an SME configuration. Industrial Marketing Management, 66 (Supplement C), 145-158.
Malshe, A., Johnson, J. S., & Viio, P. (2017). “Understanding the sales-marketing interface dysfunction experience in business-to-business firms: A matter of perspective”. Industrial Marketing Management, 63 (Supplement C), 145-157.
Maltz, E., & Kohli, A. (2000). Reducing marketing’s conflict with other functions: The differential effects of integrating mechanisms. Journal of the Academy of Marketing Science, 28 (4): 479–493.
Menon, A., Jaworski, B. J., & Kohli, A. K. (1997). Product quality: Impact of interdepartmental interactions. Journal of the Academy of Marketing Science, 25 (3): 187–200.
Mohsen, K., & Eng, T.-Y. (2016). the antecedents of cross-functional coordination and their implications for marketing adaptiveness. Journal of Business Research, 69 (12(: 5946-5955.
Narver, J.C., & Slater, S. F. (1990). “The effect of a market orientation on business profitability”. Journal of Marketing, 54 (4): 20–35.
Noble, Charles H., & Mokwa, Michael P. (1999). Implementing marketing strategies: Developing and testing a managerial theory. Journal of Marketing, 63 (4): 57−73.
Ruekert, R.W., & Walker Jr., O.C. (1987). Marketing’s interaction with other functional units: A conceptual framework and empirical evidence. Journal of Marketing, 51, 1–19.
Shapiro, S.P. (1987). The social control of impersonal trust. American Journal of Sociology, 93, 623– 658.
Singh, N., & Hu, C. (2008). Strategic alignment for Olympics in destination marketing: Extracting the tacit knowledge from the Athens 2004 Olympic Games. Tourism Management, 29 (5): 929-939.
Slater, S. F., Hult, G. T. M., & Olson, E. M. (2010). Factors influencing the relative importance of marketing strategy creativity and marketing strategy implementation effectiveness. Industrial Marketing Management, 39 (4): 551-559.
Slater, S.F., & Narver, J.C. (1994). Does competitive environment moderate the market orientation–performance relationship? Journal of Marketing, 58 (1): 46–55.
Souder, W.E., Sherman, J.D. (1993), Organisational design and organisational development solutions to the problem of R&D– marketing integration, Research in Organisational Change and Development. (7): 181-215.
Srivastava, R.K., Shervani, T., & Fahey, L. (1998). Market-based assets and shareholder value: A framework for analysis. Journal of Marketing, 62 (January), 2–18.
Walker, O.C., Ruekert R.W. (1987). Marketing’s role in the implementation of business strategies: a critical review and conceptual framework. Journal of Marketing, 51, 15–33. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 879 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 731 |