تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,401 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,953 |
تأثیر کیفیت روابط بر ارزش ویژه برند در همکاریهای مبتنی بر فرانشیز | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، اسفند 1397، صفحه 79-101 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2019.7221 | ||
نویسندگان | ||
ناصر صنوبر* 1؛ سیدصمد حسینی2؛ علی محمدزاده3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بینالملل، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
همکاری مبتنی بر فرانشیز، شکل غالب روابط تجاری به ویژه در همکاریهای بین المللی بین شرکتها محسوب میشود و برند نقش کلیدی در ورود طرفین در قراردادهای همکاری دارد. بهویژه در شرایط سخت رقابتی موجود، برند فرانشیزدهنده عامل کلیدی در تصمیم انتخاب علاقهمندان به تأسیس نمایندگی است. ابعاد مختلفی در این میان اهمیت دارد و در این مقاله تلاش شده است بر سه متغیر کیفیت روابط برند، ارزش ویژه برند و رفتار شهروندی برند تأکید شود. جامعه آماری، شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی تحت قرارداد همکاری بین المللی است که تعداد 266 شرکت از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. نتایج نشان میدهد که کیفیت روابط بر رفتار شهروندی نمایندگیها تأثیر میگذارد، بدین معنی که نمایندگیهایی که رضایت بیشتری از روابط خود با شرکت دارند، فعالیتهای اختیاری مازاد بر مسئولیتهای خود انجام میدهند تا نسبت به شرکت وفاداری خود را نشان دهند، ارزش ارتباط خود را بالا برده و آن را حفظ کنند و با تصویر مطلوبی که از برند شرکت در ذهنیت نمایندگی ایجاد شده، همین تصویر را به مشتریان خود القاء کنند تا درنهایت به اهداف مشترک خود با شرکت دست یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت روابط برند؛ رفتار شهروندی برند؛ ارزش ویژه برند؛ ارزش ارتباط؛ تصویر برند؛ وفاداری برند | ||
مراجع | ||
اسماعیلپور، حسن (1382). مدیریت بازاریابی بینالمللی، نشر نگاه دانش، تهران، چاپ سوم.
فاریابی، محمد؛ صنوبر، ناصر و اسدپور، علی (1392). نقش تفاوت طول مدت ارتباط بر وفاداری برند، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، گروه مدیریت.
پهلوان شریف، سعید، مهدویان، وحید (1394). مدلسازی معادلات ساختاری با AMOS، نشر بیشه، تهران، چاپ اول.
صنوبر، ناصر؛ فاریابی، محمد، فضل زاده، علیرضا و زرقانی، ابوالفضل (1393). تأثیر رفتارهای رابطهمند فروشندگان و عدالت سازمانی بر وفاداری مشتری، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، گروه مدیریت.
صحت، سعید؛ نوربخش، سیدکامران؛ رضایی حاجیدهی، لیلا (1393). بهبود وفاداری مشتریان با استفاده از رویکرد بازاریابی رابطهمند استراتژیک (مطالعه موردی: شرکتها ی وابسته به بانکها)"، پژوهشنامه بیمه، دوره 29، شماره 3، ص 153-175.
صنوبر، ناصر و خاتمی، مهدی (1390). مدیریت برند در مؤسسات مالی و اعتباری، انتشارات مولا علی، تبریز، چاپ اول.
کریمی علویجه، محمدرضا؛ اسحاقی، سیدمحمدصادق و احمدی، محمدمهدی (1395). عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی برند کارکنان، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال ۲۵، شماره 80 ص. 119-142.
Aaker, D.A. 1991. Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand. New York: the free press.
Aaker, D. A. 1995. Strategic Market Management. 4th Ed., New York: John Wiley and Sons, Inc.
Athanasopoulou, P. 2009. "Relationship quality: a critical literature review and research agenda". European Journal of Marketing, 43(5): 583-610.
Burmann, C., Jost-Benz, M., & Riley, N. 2009. "Towards an identity-based brand equity model". Journal of Business Research, 62(3): 390-397.
Byrne, B. M. 2010. Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. New York: Routledge.
Delgado, B. E., Munuera, A. J. L. 2005. "Does brand trust matter to brand equity?". Journal of Product and Brand Management, 14(3): 187-196.
Dwyer, F. R., Schurr, P. H., & Oh, S. 1987. "Developing buyer-seller relationship". The Journal of Marketing, 51(2): 11-27.
Erkmen, E., & Hancer, M. 2015. "Linking brand commitment and brand citizenship behaviors of airline employees: the role of trust". Journal of Air Transport Management, 42, 47-52.
Harmon, T. R., & Griffith, M. A. 2008. "Franchisee perceived relationship value". Journal of Business and Industrial Marketing, 23 (4): 256-263.
Hogan, J. E. 2001. "Expected relationship value: a construct, a methodology for measurement, and modeling technique". Industrial Marketing Management, 30(4): 351.
Hughes, D. E., & Ahearne, M. 2010. "Energizing the reseller`s sales force: the power of branding identification". Journal of Marketing, 74, 81-96.
Keller, K. L. 2003. Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 2nd Ed., Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Keller, K. L. 2008. Strategic Brand Manangement: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 3rd Ed., New Jersey: Pearson Educational International.
Kim, H. B., & Kim, W. G. 2002. "The effect of costumer-based brand equity on financial performance". Journal of Costumer Marketing, Vol. 20, No. 4, pp. 335-510.
Leek, S., & Christodoulides, G. 2012. "A framework of brand value in B2B markets: the contributing role of functional and emotional components", Industrial Marketing Management, 41(1): 106-114.
Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., Ewing, M. T. 2015. "The impact of franchisor support, brand commitment, brand citizenship behavior, and franchisee experience on franchisee-perceived brand image". Journal of Business Research, 68 (9): 1886-1894.
Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Ewing, M. T. 2016. "Franchisee-based brand equity: the role of brand relationship quality and brand citizenship behavior". Industrial Marketing Management.
Oliver, R. L. 1997. "A behavioral perspective on the consumer behavior". Journal of Consumer Research, 14 (2): 495-507.
Oliver, R. L. 1999. "Whence consumer loyalty?". The Journal of Marketing, 63, 33-44.
Ryu, K., Han, H., Kim, T. H. 2008. "The relationship among overall quick causal restaurant image, perceived value, customer satisfaction, and behavioral intentions", International Journal of Hospitality Management, 27, 459-469.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,831 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,653 |