تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,601 |
سلاسل صوفیه از منظر صاحب رشحات الغیبیه فی تحقیق طریق الصوفیه | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 7، دوره 70، شماره 235، شهریور 1396، صفحه 123-151 اصل مقاله (753.63 K) | ||
نویسندگان | ||
الهام علی جولا* 1؛ محمد منصور طباطبایی2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، پردیس البرز دانشگاه تهران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
از همان آغاز به دلایل مختلف، سیر و سلوک عرفانی با شیوهها و روشهای گوناگون انجام پذیرفتهاست که این شیوهها و سلیقهها به عنوان طریقت یا سلسله، شناخته شدهاند، صوفیان معتقدند که هر صوفی، باید بتواند از عهدۀ اثبات سلسله خویش برآید؛ یعنی سلسلۀ خود را بدون انقطاع به ائمه برساند، چون مدعی هستند که قطبیت ادامۀ امامت و یا حداقل نیابت خاص است. شیخ یوسفعلی بن حسین بهبهانی از بزرگان صوفیۀ قرن دوازدهم هجری است و طبق قول کاتب نسخۀ رشحات الغیبیه فی تحقیق طریق الصوفیه، در زمان کتابت حیات داشته است. کتاب رشحات الغیبیه فی تحقیق طریق الصوفیه شیخ یوسفعلی بهبهانی که به صورت نسخۀ خطی است، شامل سلسلهای از مطالب صوفیانه در یک مقدمه و پانزده فصل و یک خاتمه است. از مهمترین فصلهای این کتاب «بیان ترتیب واخذ آداب طریقت وخرقۀ سلسله های مشایخ» است که در آن ضمن بیان ترتیب سلسلههای مشایخ صوفیه، ترتیب رجوع و انتساب خرقۀ سلسله مشایخ صوفیه به حضرت امیرالمومنین (ع) بلاواسطه یا به یکی از ائمۀ طاهرین(ع) اولاد آن حضرت و از ایشان به حضرت رسول (ص) بیان میشود.. در این پژوهش ضمن بیان دیدگاه مؤلف کتاب رشحات الغیبیه درباره سلاسل صوفیه، شواهدی از امهات متون صوفیه درباره سلاسل صوفیه نیز بیان میشود و دیدگاه صاحب رشحات الغیبیه دربارۀ نسبت صحبت و خرقه و انتساب سلسلههای صوفیه، اعم از معروفیه وغیر معروفیه بیان شده و نام برخی از سلاسل که بدون ذکر نام و به عنوان سلسلۀ دیگر بیان شدهاست نیز با تطبیق ترتیب اشخاص آن، با متون دیگر تصوف مشخص میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
رشحات الغیبیه؛ یوسفعلی بهبهانی؛ سلسله؛ تصوف | ||
مراجع | ||
بهبهانی، شیخ یوسفعلی بن حسین، (1116)، رشحات الغیبیه فی تحقیق طریق الصوفیه، نسخه خطی. جامی، نورالدین عبدالرحمان، (1394)، نفحات الانس من حضرات القدس، تصحیح محمود عابدی، تهران: انتشارات سخن. زرین کوب، عبدالحسین، (1378)، ارزش میراث صوفیه، تهران: انتشارات امیرکبیر. زرین کوب، عبدالحسین، (1393)، جستجو در تصوف ایران، تهران: انتشارات امیرکبیر. زرین کوب، عبدالحسین، (1393)، دنباله جستجو در تصوف ایران، تهران: انتشارات امیرکبیر. سجادی، سید ضیاءالدین، (1392)، مقدمه ای بر مبانی عرفان و تصوف، تهران: انتشارات سمت. سعدی، شیخ مصلح الدین بن عبدالله، (1384)، گلستان، تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: انتشارات خوارزمی. سهروردی، شهاب الدین، (1392)، عوارف المعارف، مترجم ابومنصور بن عبدالمومن اصفهانی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی. شمس الدین محمد، حافظ، (1388)، دیوان غزلیات، به کوشش خلیل خطیب رهبر، تهران: انتشارات صفی علیشاه. شیرازی، معصوم علیشاه، (1374)، طرائق الحقایق، تصحیح محمدجعفر محجوب، تهران: انتشارات سنایی. شیروانی، زینالعابدینبناسکندر، (1248)، بستان السیاحه، تهران: : کارخانه میرزا حبیب الله. شیروانی، زینالعابدینبناسکندر، (1339)، ریاض السیاحه، اصفهان: گلبهار. عطارنیشابوری، شیخ فرید الدین محمد، (1395)، تذکره الاولیاء، تصحیح محمد استعلامی، تهران: انتشارات زوار. غنی، قاسم، (1389)، تاریخ تصوف در اسلام، تهران: انتشارات زوار. قشیری، عبدالکریم بن هوازن، (1391)، رساله قشریه، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران، انتشارات علمی فرهنگی. مجذوبعلی شاه، محمدجعفربن صفر، (بی تا)، مراحل السالکین، نسخه خطی. مدرسی چهاردهی، نورالدین، (1389)، سلسله های صوفیه ایران، تهران : علمی فرهنگی. مدرسی چهاردهی، نورالدین، (1389)، سیری در تصوف، تهران: انتشارات اشراقی. مولانا، جلال الدین محمد، (1392)، شرح کریم زمانی، تهران: انتشارات اطلاعات. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان، (1393)، کشف المحجوب، تصحیح محمود عابدی، تهران: انتشارات سروش. یثربی، سید یحیی، (1391)، عرفان نظری، قم: مؤسسه بوستان کتاب. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 584 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 644 |