تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,953,723 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,411 |
بررسی اثرات پارامترهای هندسی مافلر واکنشی در کاهش آلایندگی صوتی با در نظر گرفتن افت فشار | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 12، دوره 47، شماره 1، اردیبهشت 1396، صفحه 105-111 اصل مقاله (937.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید اسماعیل رضوی1؛ محیا محمدی* 2 | ||
1استاد، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2کارشناس ارشد، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، اثرات پارامترهای هندسی در مافلر واکنشی روی کارایی میرایی اکوستیکی و افت فشار توسط روش المان محدود بررسی شده است. این اثرات عبارتند از: امتداد دادن لوله ورودی به درون محفظه انبساط و افزایش طول آن، افزودن سوراخ به تورفتگیها و تغییر تعداد و موقعیت آنها. معادلات با روش غیرخطی نیوتن مستهلک شده، حل شدهاند و مدل آشفتگی مورد استفاده در تحلیل جریان، مدل k-ε میباشد. نتایج نشان میدهند که کارایی میرایی اکوستیکی با افزودن تورفتگی و افزایش طول آن بهبود مییابد و افت فشار مافلر نیز کمتر میشود. همچنین میتوان دریافت که افزودن سوراخ به تورفتگی، افزایش تعداد سوراخها و نزدیکتر کردن آنها به انتهای محفظه انبساط، فرکانس مربوط به اوج میرایی اکوستیکی را بدون تغییر چشمگیر افت فشار، افزایش میدهند. لذا میتوان از آنها برای بهبود طراحی مافلر در بازه فرکانس مورد نظر استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
: مافلر واکنشی؛ کارایی میرایی اکوستیکی؛ افت فشار؛ المان محدود؛ مدل آشفتگی k-ε | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,797 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 708 |