تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,125 |
تحلیل ترمودینامیکی چرخه ترکیبی جدید پیل سوختی اکسید جامد با سوخت هیدروژن- تبرید جذبی GAX | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 9، دوره 47، شماره 1، اردیبهشت 1396، صفحه 77-86 اصل مقاله (899.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا خانی1؛ سیدمحمد سیدمحمودی* 2 | ||
1کارشناس ارشد، گروه مهندسی شیمی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
در این مقاله چرخه ترکیبی جدیدی برای تولید همزمان توان و برودت پیشنهاد میشود. این چرخه ترکیبی از چرخههای پیل سوختی اکسید جامد با سوخت هیدروژن و تبرید جذبی GAX با سیال عامل آب- آمونیاک است. مدلسازی از طریق حل همزمان معادلات الکتروشیمیایی و ترمودینامیکی اجزا با نرم افزار EES صورت میگیرد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که در شرایط یکسان، بازده انرژی و اگزرجی چرخه ترکیبی پیشنهاد شده به ترتیب 2/68% و 88/5% بیشتر از چرخه پیل سوختی است. مطالعات پارامتریکی نشان میدهد که افزایش چگالی جریان موجب افزایش همزمان توان خالص خروجی و برودت تولیدی و نیز دبی سوخت ورودی میگردد، به طوری که بازده انرژی افزایش یافته و بازده اگزرجی کاهش مییابد. نتایج بهینهسازی نشان میدهد که در نسبت فشار و دمای عملکردی پیل سوختی مشخصی توان الکتریکی خالص خروجی و بازده اگزرجی بیشینه میشود. با محاسبه درصد بازگشت ناپذیری هرکدام از اجزا، معلوم میشود که مبادلهکن گرمایی هوا بیشترین سهم را در برگشت ناپذیری چرخه به خود اختصاص میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیل سوختی اکسید جامد؛ چرخه تبرید جذبی گکس؛ تولید همزمان توان و برودت؛ اگزرجی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,709 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 846 |