تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,059 |
ارزیابی آسیبهای خستگی، اکسیداسیون و خزش در آلیاژ آلومینیوم A356.0 تحت بارهای چرخهای همدما و ناهمدما | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 1، دوره 47، شماره 1، اردیبهشت 1396، صفحه 1-7 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد آزادی* 1؛ غلامحسین فرهی2 | ||
1استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، آسیبهای خستگی، اکسیداسیون و خزش در آلیاژ ریختهگری آلومینیوم A356.0 (شامل یک آلیاژ آلومینیوم- سیلیسیوم- منیزیم که در سرسیلندر موتورهای احتراق داخلی دیزلی کاربرد دارد.)، تحت بارگذاریهای چرخهای همدما و ناهمدما، مطالعه شده است. برای محاسبه آسیبهای مختلف، از مدل آسیب مجموع شهیداوغلو استفاده شده است که در آن، آسیب کلی وارد بر ماده در بارگذاری چرخهای دما بالا را مجموعی از آسیب خستگی در دمای محیط، آسیب اکسیداسیون و آسیب خزش معرفی میکند. ثابتهای مادی موجود در این مدل، براساس نتایج تجربی آزمونهای خستگی ناهمدما (و یا ترمومکانیکی غیرهمفاز) و خستگی همدما (و یا کمچرخه در دمای ثابت محیط 25 درجه سانتیگراد و 250 درجه سانتیگراد)، برای ماده مورد نظر، محاسبه شدهاند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که آسیب غالب در بارگذاری خستگی ترمومکانیکی غیرهمفاز، شامل پدیده اکسیداسیون و در بارگذاری خستگی کمچرخه دما بالا، شامل پدیده خزش است. همچنین، این مدل برای آلیاژ آلومینیوم A356.0، به طور کلی، دقت مناسبی (در محدوده فاکتور 2±) داشته و در کرنشهای کم (عمرهای زیاد)، خطای آن بیشتر میشود. خطای استاندارد مدل شهیداوغلو برای خستگی ترمومکانیکی و کمچرخه دما بالا، به ترتیب برابر با 006/0 و 005/0درصد و میانگین خطای نسبی آسیب کلی، به ترتیب برابر با 21 و 10 درصد میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آلیاژ آلومینیوم A356.0؛ آسیب خستگی؛ آسیب اکسیداسیون؛ آسیب خزش؛ بارگذاری چرخهای همدما و ناهمدما | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,866 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,109 |