تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,302 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,212,989 |
بررسی آزمایشگاهی تأثیر شکل صفحات مستغرق بر آبشستگی پایه پل | ||
دانش آب و خاک | ||
مقاله 3، دوره 27، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 29-41 اصل مقاله (561.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا پرچمی1؛ سید امین اصغری پری* 2؛ محمود شفاعی بجستان3 | ||
11- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی رودخانه، دانشکده مهندسی دانشگاه صنعتی خاتمالانبیاء، بهبهان | ||
22- استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه صنعتی خاتمالانبیاء، بهبهان | ||
33- استاد، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران، اهواز | ||
چکیده | ||
صفحات مستغرق سازههای مستطیلی نازکی هستند که به لحاظ داشتن زاویه با جهت جریان ناحیه پر فشار و کم فشار در دو طرف آنها ایجاد میشود. این سازهها باعث ایجاد گرداب ثانویه و تغییر الگوی جریان در کف رودخانه و در نتیجه تغییر روند انتقال رسوب و فرسایش میشوند. عملکرد صفحات مستغرق در کاهش آبشستگی پایه پل و حرکت رسوب از اطراف صفحات، که بهعلت ایجاد جریان رو به پایین در جلوی آنها بهوجود میآید، تحت تأثیر نحوه قرارگیری صفحات میباشد. یکی دیگر از عوامل مؤثر بر کارآیی و عملکرد صفحات مستغرق، شکل صفحات میباشد. در این تحقیق، با استفاده از مدل فیزیکی، تأثیر شکلهای مختلف صفحات، شامل: صفحه مستطیلی تخت، محدب، مقعر، محدب-تخت، مقعر-تخت، مشبک و زاویهدار بر کاهش آبشستگی پایه پل مورد بررسی قرار گرفت. بدینمنظور پایه استوانهای پل بهقطر54/2 سانتیمتر در کانال مستطیلی آزمایشگاه بهطول 10 متر و عرض 30 سانتیمتر در شرایط آب زلال با V/Vc=0.96 مدلسازی شد. در این آزمایشها از صفحاتی با طول برابر قطر پایه و ارتفاع روی بستر صفر استفاده شده است. بیشترین مقدار کاهش عمق آبشستگی نسبت به پایه بدون محافظ مربوط به حالت صفحات تخت با آرایش نوک تیز میباشد و صفحات محدب نسبت به صفحات تخت قرار گرفته با زاویه حمله 20 درجه و صفحات مقعر عملکرد بهتری داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آبشستگی موضعی؛ آزمایشگاهی؛ پایه پل؛ شکل صفحات؛ صفحات مستغرق | ||
مراجع | ||
حسینی سح، حسینزاده دلیر ع، فرسادیزاده د، ارونقی ه و قربانی مع، 1391. تأثیر توأم صفحات مستغرق و طوق در کاهش آبشستگی پایههای مستطیلی با دماغه گرد. نشریه دانش آب و خاک، جلد 22، شماره 3، صفحههای 87 تا 101. شجاعی پ، فرسادیزاده د، حسینزاده دلیر ع، سلماسی ف و قربانی م، 1391. کاربرد صفحات مستغرق در کاهش آبشستگی پایه استوانهای پلها. نشریه دانش آب و خاک، جلد 22، شماره 1، صفحه های 91 تا 107. شاهرخی ساردو م و بارانی غ، 1386. مقایسه عملکرد صفحات مستغرق انحنادار و زاویهدار در کنترل رسوب در انحنا رودخانه، سومین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشکده فنی - مهندسی عمران، دانشگاه تبریز. صانعی م، اژدری مقدم م و حاجی احمدی ا، 1393. بررسی آزمایشگاهی اثر صفحات مستغرق انحنادار با قطاع 60 درجه بر راندمان حوضچه رسوبگیر گردابی. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی و مدیریت آبخیز، جلد 6، شماره 1، صفحههای 83 تا 94. عزیزی ر، 1391. بررسی اثر شکل بهینه و فاصله نصب صفحات مستغرق بر الگوی رسوب در بستر کانال. رساله دکتری تخصصی، دانشکده علوم مهندسی آب، دانشگاه شهید چمران اهواز. Chiew YM, 1995. Mechanics of riprap failure at bridge piers. Journal of Hydraulic Engineering ASCE 121(9): 635-643. Chiew YM, Melville BW, 1987. Local Scour around Bridge Piers. Journal of Hydraulic Engineering ASCE 25(1):15-26. Ghorbani B and A Karimi, 2007. A comparison of single and double submerged vanes effect on the scour occurring at a cylindrical pier. Pp. 260-276. Proc. of 6th Conf. of hydraulic. Sep. 4-6, Shahrekord, Iran. Ghorbani B and Kells JA, 2008. Effect of submerged vanes on the scour occurring at a cylindrical pier. Journal of Hydraulic Research, 46(5): 610–619. Gupta P and Sharma N, 2007. Performance evaluation of tapered vane. Journal of Hydraulic Research 45(4): 472-477. Melville BW, 1997. Pier and abutment scour-an integrated approach. Journal of Hydraulic Engineering ASCE 123(2): 125-136. Melvill BW and Sutherland AJ, 1988. Design method for local scour at bridge piers. Journal of Hydraulic Engineering ASCE 114 (10): 1210-1226. Odgaard AJ and Kennedy JF, 1983. River-bend bank protection by submerged vanes. Journal of Hydraulic Engineering ASCE 109(8): 1161-1173. Raudkivi A and Ettema R, 1983. Clear-water scour at cylindrical piers. Journal of Hydraulic Engineering ASCE 109(3): 338-350. Soon-Keat T, Guoliang Y, Siow-Yong L and Muk-Chen, 2005. Flow structure and sediment motion around submerged vanes in open channel. Journal of Waterway, Port, Coastal and Ocean Engineering ASCE 131(3):132-136. Tafarojnoruz A, Gaudio R and Calomino F, 2012. Evaluation of Flow-Altering Countermeasures against Bridge Pier Scour. Journal of Hydraulic EngineeringASCE 138: 297-305. Tafarojnoruz A, Gaudio R, Grimaldi C and Calomino F, 2010. Required conditions to achieve the maximum local scour depth at a circular pier. Proc, XXXII Convegno Nazionale di Idraulica e Costruzioni Idrauliche, Farina, Palermo, Italy. Voisin A and Townsend RD, 2002. Model testing of submerged vanes in strongly curved narrow channel bends. Canadian Journal of Civil Engineering 29(1): 37-49.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,263 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,171 |