تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,092 |
حساسیت سنجی ضرایب هیدرودینامیکی یک زیردریایی به روش غیرمستقیم به منظور ارزیابی و بهینه سازی مانورپذیری | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 33، دوره 47، شماره 1، اردیبهشت 1396، صفحه 305-314 اصل مقاله (420.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داوود میرزایی* 1؛ محمدعلی بدری2؛ احمدرضا زمانی2 | ||
1کارشناس ارشد، پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
یکی ازموضوعات مهم درعملکرد زیردریاییها درک صحیح از مانورپذیری و حساسیت آنها به تغییرات پارامترهای هیدرودینامیکی است. پارامترهای هیدرودینامیکی با آزمون های عملی قابل اندازهگیری هستند وارتباط مستقیم با مشخصات هندسی و شرایط محیطی وسیله دارند. این ضرایب که در اثر تراکنش سیال با بدنه متحرک زیردریایی ایجاد میشوند مقادیر ثابتی نداشته و نامعین هستند. هدف اصلی دراین مقاله، حساسیت سنجی ضرایب هیدرودینامیکی زیردریایی نظیر پارامترهای میرایی هیدرودینامیکی بدنه و ضمائم در سه مانور دایرهای، زیگ زاگ افقی و قائم میباشد. این پژوهش وابستگی قطر مانور دایره به ممان هیدرودینامیکی حاصل از سطوح کنترلی عمودی، عدم تاثیر ضرایب پسا در مقابل ضرایب برآ حاصل از بدنه و سطوح کنترل در پاسخ سیستم نتیجه گرفته شده است. در نهایت افزایش ضرایب برآ در افزایش مانورپذیری زیردریایی و افزایش پسا در کندی و پایدار بودن زیردریایی را ارائه مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل حساسیت؛ ضرایب هیدرودینامیکی؛ مانورپذیری؛ زیردریایی؛ روش نیوتن –اویلر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,820 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 517 |