تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,336 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,179 |
راهبردهای توسعه پایدر حمل و نقل شهری با استفاده از تحلیل شبکه (مطالعه موردی: ساختار مدیریت حمل و نقل کلانشهر تبریز) | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 12، دوره 21، شماره 59 - شماره پیاپی 2، اردیبهشت 1396، صفحه 221-242 اصل مقاله (624.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 16 | ||
نویسندگان | ||
زهره فنی1؛ توحید احمدی2؛ محمدتقی رضویان1 | ||
1دانشگاه شهید بهشتی کشورایران | ||
2دانشگاه شهیدبهشتی کشورایران | ||
چکیده | ||
حمل و نقل شهری یکی از مهمترین مسایل کلانشهرهای ایران است و علیرغم اهمیتی که این سیستم در کلانشهرهای ایران دارد، برنامهریزی راهبردی مدونی که راهنمای توسعه این سیستم باشد کمتر به چشم میخورد. شهر تبریز نیز بهعنوان یکی از کلانشهرهای کشور از مشکلات ناشی از سیستم حمل و نقل ناکارآمد مستثنی نمیباشد. و حمل و نقل این شهر نیز نیازمند یک برنامه جامع و راهبردی میباشد. مقاله حاضر با هدف ارایه راهبردهای توسعه حمل و نقل هوشمند شهر تـبریز بهروش کاربردی تهیه شده است؛ از نـظر روش، این پژوهـش، توصیفی- تحلیلی و شـیوه جمعآوری دادهها بهصورت کتابخانهای و مطالعات میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) میباشد. در این فرایند، روایی پرسشنامه در زمینه موضوع پژوهش بر اساس نظر کارشناسان حاصل گردید و پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از بررسی آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه با استفاده از تکنیک SWOT نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و سپس راهبردهای حاصل از اعمال روش دلفی و تکنیک SWOT، با استفاده از تکنیک ANP اولویتبندی شدهاند. نتیجه حاصل از این فرایند پژوهش، نشاندهنده این است که راهبردهای مورد قبول در این برنامهریزی، راهـبردهای تهاجمی بر پایه تـقویت نقاط قوت و استفاده از فرصتها میباشد. لذا، راهبردهای موجود در رویکرد تهاجمی با استفاده از مدل ANP تجزیه و تحلیل شده و اولویت نهایی آنها بههمراه میزان وزن هر کدام از راهکارها ارایه شده است. نتیجه نهایی حاصل از تحلیل ANP نشان میدهد که بیشترین نمره (395/0) مربوط به راهبرد SO1؛ (بهرهگیری از تجربیات طرحهای پایلوت اجرا شده شهر تبریز و سایر کلانشهرهای ایران در زمینه حمل و نقل هوشمند در جهت ارتقاء و توسعه سامانههای هوشمند حملو نقل) میباشد و اجرای این راهبرد در اولویت اول قرار دارد | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل هوشمند؛ راهبردهای توسعه؛ تحلیل شبکه؛ تبریز | ||
مراجع | ||
ـ استادجعفری، مهدی و امیرعباس رصافی (1392)، «ارزیابی سیاستهای توسعه پایدار در بخش حمل و نقل در بخش حمل و نقل شهری با استفاده از مدلهای سامانه پویایی؛ مطالعه موردی: شهر مشهد»، دو فصلنامه مدیریت شهری، شماره 31. ـ حاتمینژاد، حسین و یوسف اشرافی (1388) «دوچرخه و نقش آن در حمل و نقل پایدار شهری، نمونه موردی: بناب»، پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 70. ـ سعیدنیا، احمد (1382)، سرشت استراتژیک برنامهریزی و مدیریت شهری، «نشریه مدیریت شهری»، شماره 14. ـ سلیمی، محمود(1387)، «برنامهریزی استراتژیک شهر بانه با ستفاده از مدل SWOT»، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد. -کولا، ای. (1380)، «اقتصاد منابع طبیعی محیط زیست و سیاستگذاری»، ترجمه سیاوش دهقانیان و فرخ دین قزلی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ـ متوسلی، محمود (1382)، «توسعه اقتصادی (مفاهیم، مبانی نظری، رویکرد نهاییگرایی و روششناسی)»، انتشارات سمت، تهران. ـ مرادی مسیحی، واراز (1381)، «برنامهریزی استراتژیک در کلانشهرها، انتشارات پردازش و برنامهریزی شهری»، چاپ اول، تهران. ـ مولدان، بدریج و سوزان بیلهارز (1381)، «شاخصهای توسعه پایدار»، ترجمه نشاط حداد تهرانی و دیگران، تهران، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. ـ مهدیزاده، جواد و همکاران (1385)، «برنامهریزی راهبرد توسعه شهری، تجربیات اخیر جهانی و جایگاه آن در ایران»، معاونت معماری و شهرسازی دفتر معماری و طراحی شهری، شرکت طرح و نشر پیام سیما، تهران. -Barton, Hugh, etal, (2003), “Shaping Neighbourhoods: A guide for health,” Sustainability and Vitally, Sponpress, London and New York. -Chung, S.H., A.H.L. Lee, and W.L. Pearn, (2005), “Analytic network process (ANP) approach for product mixplanning in semiconductor fabricator”, International Journal of Production Economics,Vol. 96, pp.15-36. -CST, F. (2005) “Defining Sustainable Transportation”. -Ezell, Stephen, (2010), “Intelligent Transportation Systems”, ITIF; the Information Technology & Innovation Foundation. -Garcia Melon M, Ferris-Onate J, Aznar-Bellver J, Aragonés Beltran P, Poveda-Bautista R. (2008) “Farmland appraisal based on the analytic network Process”, Journal of Global Optimization, Vol. 42, pp.143-155. Litma, T. (2010), “Developing indicators for sustainable and livable transport planning”, Victoria Transport Policy Institute. -Long, Norman, (2001), “Development Sociology Actor Perspectives”, London and New York. -Maclaren, V., (1996), “Urban Sustainability Reporting”, Journal of the American Planning Association, 62(2), pp 184-184. -Saaty, T.L. (1999), “Fundamentals of the Analytic Network Process”, Proceedings of ISAHP 1999, Kobe, Japan. -Singh, Bhupendra and Gupta, Ankit, (2015), “Recent trends in intelligent transportation system: a review”, The Journal of Transport Literature, 9(2), 30-34. -www. Centerforsustainabletransportation.org. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,699 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,270 |