تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,545 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,071 |
شبیهسازی عددی پدیدهی وامانش دینامیکی یک بالواره پیچشی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 38، دوره 47، شماره 1، اردیبهشت 1396، صفحه 351-360 اصل مقاله (9.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی هنرمند1؛ محمدحسن جوارشکیان* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش، جریان سیال حول یک بالواره با حرکت نوسان پیچشی در ناحیه وامانش دینامیکی توسط یک روش عددی شبیهسازی و تأثیر پارامترهای مؤثر بر نیروهای آیرودینامیکی بررسی شده است. در این شبیهسازی هندسه بالواره NACA0012 میباشد. جریان لزج، ناپایا و آشفته فرض شده و از شبکه متحرک استفاده شده است. معادلات اساسی بر اساس روش حجم کنترل گسسته و توسط الگوریتم PIMPLE با کد متنباز Open Foam حل شده است. عدد رینولدز این جریان 105 و مدل SST K-ω برای مدلسازی جریان آشفته استفاده شده است. ابتدا نتایج به دست آمده با دادههای آزمایشگاهی مقایسه و اعتبارسنجی شده است. سپس اثر عدد رینولدز، فرکانس کاهیده، دامنه نوسان و ضخامت بالواره بر ضرایب آیرودینامیکی و محل وامانش دینامیکی در حرکت پیچشی مطالعه شده است. پارامترهای فوق بر روی ضریب برآی بیشینه، ضریب پسا، نسبت ضرایب آیرودینامیکی و محل وامانش دینامیکی تأثیر قابل ملاحظهای دارند اما این پارامترها تأثیر قابل توجهی بر شیب منحنی ضریب برآ ندارند. از میان پارامترهای اشاره شده، مهمترین پارامتری که روی نسبت ضریب برآ به ضریب پسای بیشینه، اثر دارد، ضخامت بالواره و مهمترین پارامتری که در به تأخیر انداختن وامانش دینامیکی نقش دارد فرکانس کاهیده میباشد. همچنین نشان داده شد که مکان نقطهی جدایش و بیشینهی نیروهای آیرودینامیکی به الگوی جریان اطراف بالواره بستگی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
وامانش دینامیکی؛ حرکت پیچشی؛ آیرودینامیک؛ ناپایا؛ مدل آشفتگی SST K-ω | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,691 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 656 |