تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,491,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,424 |
واکاوی فرایند پرسشگری از مقامات عالی قوۀ مجریه (مطالعۀ تطبیقی در مجلس شورای اسلامی و مجلس عوام انگلستان) | ||
مطالعات حقوق تطبیقی معاصر | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 12، فروردین 1395، صفحه 193-221 اصل مقاله (427.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدحسین ملکوتی هشجین؛ یوسف رضایی | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
سؤال یکی از ابزارهای نظارت اطلاعی نهاد قانونگذاری است که زمینۀ آگاهی نمایندگان مردم را از عملکرد قوۀ مجریه فراهم میسازد. در نظامهای پارلمانی و نیمهریاستی طرح سؤال نمایندگان از مقامات عالی قوۀ مجریه در مقایسه با دیگر ابزارهای نظارتی نمود بارزتری دارد. در انگلستان بهعنوان خاستگاه نظام پارلمانی، مجلس عوام انگلستان کارکرد مهمی را در فرایند طرح سؤالات مختلف از وزیران و نیز نخستوزیر ایفا میکند. در مجلس شورای اسلامی ایران نیز امکان طرح سؤال نمایندگان از هر یک از وزیران و یا رئیسجمهور هم در قانون اساسی و هم در آییننامۀ داخلی مجلس پیشبینی شده است. فرایند طرح سؤال و آثار آن در دو نظام حقوقی متفاوت است. درحالی که در مجلس عوام انگلستان به لحاظ کمّیت طرح سؤال از سوی نمایندگان و پاسخگویی مقامات ذیربط جلوۀ قابل توجهی دارد، در ایران ضمانت اجرای شدیدتری مقرر شده است؛ بهنحوی که در خصوص رئیسجمهور درنهایت به ارجاع امر به قوۀ قضائیه و در خصوص وزراء به طرح استیضاح منجر میشود. نگارندگان این نوشتار با رویکردی مقایسهای و با روش توصیفی- تحلیلی ابعاد مختلف پرسشگری از مقامات عالی قوۀ مجریه در مجلس شورای اسلامی و مجلس عوام انگلستان را واکاوی خواهند کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رئیسجمهور؛ سؤال؛ مجلس شورای اسلامی؛ مجلس عوام؛ نخستوزیر؛ وزرا | ||
مراجع | ||
فارسی
http://nahad.govir.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Objec
تاریخ مراجعه 12/8/ 1393 .
ب) انگلیسی
17. Guide to Parliamentary Work, p. 33 ..available.at: https://www. gov.ukgovernmentuploadssystemuploadsattachment_datafile61205guide_to_parliamentary_work.pdf,p.13..(Accessed date 6 October 2014).20. MMorrison Herbert, Government and Parliament, 2nd ed., )UK:Oxford University Press, 1959(. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,103 |