تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,190 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,383 |
بررسی الگوهای شبکه معابر پیاده شهری و امکانسنجی توسعه آنها در بخش مرکزی شهر تبریز | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 13، دوره 20، شماره 58 - شماره پیاپی 2، بهمن 1395، صفحه 237-258 اصل مقاله (686.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 2 | ||
نویسندگان | ||
رحمت محمدزاده1؛ حسین فلاح نژاد2 | ||
1دانشیار گروه معماری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز | ||
2مربی گروه معماری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز. | ||
چکیده | ||
با وجود پیشرفتهای فنی و تـکنولوژیکی شگرف در عرصه حـمل و نقل و ترافـیک، پیادهروی همچنان اصلیترین و مهمترین الگوی حرکتی مجتمعهای زیستی محسوب میشود؛ تاجائی که امروزه، برای توسعه آن، مدلها و الگوهای مختلفی چون جداسازی ترافیک، فضاهای محصور پیاده، منطقه یا خیابان مخصوص پیاده، خیابان پیاده محور، مرکز تجاری پیاده، خیابان خرید، معماری ترافیکی، آرامسازی ترافیک، سبز راه و فراگذرها ارائه شده است. در بخش قدیمی شهر تبریز، میزان تحققپذیری هریک از الگوها و مدلها، با بهکارگیری معیارها و ضوابط طراحی شهری چون پیوستگی، کوتاهی، زیبائی، امنیتی، راحتی، دسترسی، اجرائی، بهرهوری، محیطی، اقتصادی، و مشارکت مردمی بهوسیله 20 نفر از کارشناسان امور شهری ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که از بین الگوهای مطروحه، مدلهای خیابان پیاده محور، خیابان خرید پیاده، آرامسازی ترافیک سواره و خیابان پیاده و مسیرهای پیاده سنتی، حائز بیشترین موقعیت برای توسعه در بخش مرکزی شهر تبریز میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی پیاده؛ شبکه معابر؛ امکانسنجی؛ بخش مرکزی شهر | ||
مراجع | ||
ـ بهبهانی حمید و دیگران (1374)، «مهندسی ترافیک تئوری و کاربردی»، تهران، سازمان ترافیک و حمل و نقل شهری. ـ بیددولوپ مایک (1388)، «بررسی اصول و قواعد تئوری قلمرو امن سکونت»، ترجمه مسعود نوری پیام و پدرام فرد، آبادی، سال نوزدهم، شماره 63، صص 93-88. ـ ترنر، تام (1376)، «شهر همچون چشمانداز»، ترجمه فرشاد نوریان، تهران: شرکت پردازش و برنامهریزی شهری. ـ صادقی علیرضا، محمدرضا پورجعفری، علی اکبر تقوائی (1388)، «رویکرد نوین در طراحی واحدهای همسایگی محلی با تأکید بر طراحی خیابانهای پیاده محور»، فصلنامه آبادی، شماره63، صص55-48. ـ لینچ، کوین (1376)، «تئوری شکل خوب شهر»، ترجمه سیدحسین بحرینی، تهران: دانشگاه تهران. ـ محمدزاده، رحمت (1374)، «دیدگاههای موجود در توسعه شبکه معابر پیاده»، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، مشهد: شماره 37، صص 138-121. ـ محمدزاده، رحمت و دیگران (1384)، «نقش شهرسازی مدرن در تخلفات ترافیکی پیاده»، تهران: نشریه هنرهای زیبای دانشگاه تهران، شماره 21، 26-17. ـ مهندسان مشاور نقش جهان-پارس (1377)، «طرح تفصیلی منطقه تاریخی- فرهنگی تبریز»، تهران: وزارت مسکن و شهرسازی. ـ میرمقتدائی، طالبیژاله و لیلی ارشاد (1386)؛ «معرفی اصول ساخت آزاد مجموعههای مسکونی»، تهران: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن. -Hass-Klau, C. (1990), “The Pedestrian and Ciy Traffic”, London: Belhaven Press, PP. 361-369.
-Leibrand, Kurk, (1970), “Transportation and Planning”, translaed by Nigel seyner, Leonard Hill books.
-Lorch and Smit (1993), “Pedestrian Movement and Downtown Enclosed Shopping Center”, Journal of APA, Vol. 59, No. 3, PP. 361-369.
-Owen Wilferd, (1981), “Transport key to the future of cities, the quality of the urban environment”, Edited by Harvey Sperloff, Washington
-Robertson, K.A. (a) (1993), “Pedestrians and the American Downtown”, TPR, 64 (3), Pp273-286.
-Robertson K.A. (b) (1993), “Pedestrianization Strategies for Downtown planners skywalks versus Pedestrians mall”, Journal of APA, V 59, No. 3, PP. 361-369.
-The Institution of Highways and Transportation with Department of Transport (1997), Road and Traffic in Urban Areas”, HMSO, Publication Center London.
-Turner, T. (1992), “Open space planning in London: from standards per 1000 to green strategy”, Town Plan. Rev. 63 (1992) (4), PP. 365–386.
-Whittick Arnold (1974), “Encyclopedia of Urban Planning”, Mcoraw Hill Book, CO, USA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,350 |