تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,996 |
مدلسازی برنامههای پاسخگویی بار با در نظر گرفتن مفهوم زیانگریزی | ||
مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز | ||
مقاله 8، دوره 47، شماره 2 - شماره پیاپی 80، شهریور 1396، صفحه 435-443 اصل مقاله (823.87 K) | ||
نویسنده | ||
پیام تیمورزاده بابلی* | ||
دانشگاه مازندران - دانشکده فنی و مهندسی | ||
چکیده | ||
در این مقاله، با استفاده از مفهوم زیانگریزی، مدل رفتاری مشترکان در برنامههای پاسخگویی بار پیشنهاد شده است. طبق تعریف، مفهوم زیانگریزی بیانگر این مسئله است که افراد بهطور کلی ترجیح میدهند که مقدار کمتری ضرر کنند یا از دست بدهند تا اینکه بخواهند مقداری سود کنند یا چیزی به دست آورند. از طرفی برنامههای پاسخگویی بار نیز به دو دسته تشویقمحور (برنامههایی که مشترکان در ازای کاهش بار مصرفی خودشان در زمان اوج بار، تشویقی دریافت میکنند) و برنامههای تعرفهمحور (برنامههایی که مشترکان در زمان اوج بار، در معرض قیمتهای بالا قرار میگیرند و مجبور به کاهش بار مصرفی خود میشوند. به عبارتی در این بازه زمانی جریمه میشوند یا زیان میکنند) تقسیم میشوند. لذا استفاده از مفهوم زیانگریزی در مدلسازی برنامههای پاسخگویی بار میتواند بسیار راهگشا باشد. مدل پیشنهادی با استفاده از نرمافزار MATLAB شبیهسازی شده و با استفاده از دادههای واقعی یک روز تابستانی در بازار نیوانگلند نتایج مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. بهمنظور نشان دادن میزان تأثیر مدل، نتایج در دو حالت با و بدون استفاده از مفهوم زیانگریزی به دست آمده و مقایسهای بین آنها صورت پذیرفته است. با استفاده از نتایج به دست آمده نشان داده شده است که در نظر گفتن مفهوم زیانگریزی میتواند اولویتبندی اجرای برنامههای پاسخگویی بار را از دیدگاه نهاد مجری تغییر دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتصاد رفتاری؛ پاسخگویی بار؛ زیانگریزی؛ کشش قیمت-تقاضا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,171 |