تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,426 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,977 |
تعیین دبی نشتی گاز از لوله آسیبدیده با در نظر گرفتن معادله حالت AGA | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 7، دوره 46، شماره 3، آذر 1395، صفحه 67-77 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا جابریخسروشاهی1؛ سیامک حسین پور* 2؛ نوراله نورالهیبسطام3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران | ||
2دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران | ||
3رئیس مهندسی گاز، اداره گاز استان آذربایجان شرقی، ایران | ||
چکیده | ||
در این تحقیق نتایج مدلسازی نشت گاز از لوله آسیبدیده در حالت پایا، یکبعدی و آدیاباتیک با احتساب خواص گاز واقعی با در نظر گرفتن معادله حالت AGA ارائه شده و اختلاف آن با حالتی که گاز کامل فرض گردد مورد بررسی قرار گرفته است. آسیبدیدگی لوله به دو صورت شکست کامل و سوراخ در لوله در نظر گرفته شده است. هدف بهدست آوردن دبی گاز خروجی از محل آسیبدیده در حالت گاز واقعی و مقایسه آن با حالت گاز کامل میباشد. برای رسیدن به این هدف، روشهای انتگرالی و دیفرانسیلی برای حل معادلات حاکم با اعمال خواص گاز واقعی بررسی شده و کد کامپیوتری با زبان برنامهنویسی Matlab برای هر دو روش نوشته شده است. از بررسیهای دو روش نتیجه شده است که برای در نظر گرفتن تغییرات ضریب تراکمپذیری در طول لوله باید معادلات به روش دیفرانسیلی حل گردند. لوله آسیبدیده در خطوط انتقال گاز بین شهری، خطوط شبکه تغذیه گاز و خطوط شبکه توزیع گاز در داخل شهر در نظر گرفته شده است. نتایج نشان میدهد در خطوط انتقال درصد اختلاف دبی جرمی خروجی از محل آسیبدیده در حالت گاز کامل نسبت به گاز واقعی حداکثر 26/9%- میباشد و باید از خواص گاز واقعی برای شبیهسازی جریان لوله آسیبدیده در این خطوط استفاده کرد ولی در خطوط شبکه تغذیه و توزیع این اختلاف به ترتیب 67/1%- و 41/0%- میباشد و میتوان در این خطوط از فرض گاز کامل برای شبیهسازی استفاده کرد. همچنین نتایج نشان میدهد در سوراخهای کوچک میتوان از فرض ثابت ماندن ضریب تراکمپذیری برای تعیین دبی خروجی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نشت گاز؛ شکست خط لوله گاز؛ گاز واقعی؛ معادله حالت .AGA | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,379 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 956 |