تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,399 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,949 |
شبیهسازی عددی رفتار حرارتی و هیدرودینامیکی مخلوط روغن و هوا در کوپلینگهای هیدرولیکی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 2، دوره 46، شماره 3، آذر 1395، صفحه 11-19 اصل مقاله (1.97 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پوریا اکبرزاده* 1؛ سیدمجید هاشمیان1؛ حجت رازنهان2 | ||
1استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شاهرود، شاهرود، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شاهرود، شاهرود، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه در صنایع نیروگاهی جهت انتقال قدرت الکتروموتور به پمپها و فنها، غالباً از کوپلینگهای هیدرولیکی میشود. با این وجود بهدلیل حبس روغن در فضای کوپلینگ و کارکرد مداوم، این روغن خواص خود را از دست میدهد که منجر به از کارافتادگی زودهنگام کوپلینگ میگردد. درنتیجه با تحلیل رفتار ترموهیدرودینامیکی کوپلینگ و استفاده از یک سیستم خنککاری مناسب، تا حد زیادی میتوان این مشکل را بهتاخیر انداخت. لذا در این مقاله رفتار ترموهیدرودینامیکی مخلوط روغن و هوا در یک کوپلینگ هیدرولیکی نیروگاهی، به دلیل هندسه سهبعدی و پیچیده بودن جریان، توسط نرمافزار Fluent شبیهسازی میشود. هدف از این مطالعه شناسایی محل وقوع جریانهای ثانویه و چرخشی که بیشترین نقش در تولید گرما را دارند و تعیین نواحی از سیال و بدنه کوپلینگ با دمای زیاد میباشد. در این شبیهسازی، جریان سیال عامل درون کوپلینگ در حالت سهبعدی، دوفازی و مغشوش مورد بررسی قرار میگیرد. میدان سرعت و دمای درون سیال و توزیع دما روی بدنه کوپلینگ محاسبه و مورد تحلیل قرار میگیرد. نتایج این شبیهسازی نشان میدهد که بیشترین دما در محل قطر بیرونی توربین کوپلینگ ایجاد میشود، افزایش فاصله چرخها باعث افزایش 65 کیلوواتی تلفات توانی و افزایش دمای متوسط عملکردی کوپلینگ و بیشینه دمای ایجاد شده میگردد و جابجایی پرههای گرمایی روی بدنه کوپلینگ باعث کاهش حدود 8 کیلوواتی تلفات توانی نسبت به حالت اصلی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کوپلینگ هیدرولیکی؛ فلوئنت؛ توزیع دما؛ جریان دوفازی؛ توربین و پمپ کوپلینگ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 882 |