تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,386 |
طراحی کنترل حالت لغزشی دینامیکی برای سیستمهای آشوبی با استفاده از رؤیتگر حالت لغزشی | ||
مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز | ||
مقاله 21، دوره 47، شماره 1 - شماره پیاپی 79، خرداد 1396، صفحه 239-248 اصل مقاله (722.78 K) | ||
نویسندگان | ||
علی کرمی ملائی* 1؛ احسان رجبی2 | ||
1دانشگاه حکیم سبزواری - دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر | ||
2دانشگاه صنعتی شاهرود - دانشکده مهندسی برق و رباتیک | ||
چکیده | ||
در این مقاله روشی جدید برای کنترل حالت لغزشی دینامیکی سیستمهای غیرخطی با استفاده از رؤیتگر حالت لغزشی پیشنهاد شده است. در کنترل حالت لغزشی دینامیکی با قرار دادن انتگرالگیر (یا فیلتر پایینگذر) قبل از سیگنال ورودی کنترل، لرزش حذف میشود. با این حال، در کنترل حالت لغزشی دینامیکی مرتبه سیستم افزوده (سیستم با انتگرالگیر) یک واحد از مرتبه سیستم اصلی بیشتر است (در صورت استفاده از انتگرالگیر)، بنابراین برای پایدار سازی آن، مدل سیستم باید کامل مشخص باشد. برای حل این مشکل، با استفاده از رؤیتگر حالت لغزشی پیشنهادی، مدلی برای سیستم غیرخطی نامعین بهدست آورده و سپس سیگنال کنترل ورودی بدون لرزش سیستم را براساس این رؤیتگر، محاسبه مینماییم. همگرایی کنترلکننده و رؤیتگر پیشنهادی، با قضیه لیاپانوف اثبات شده و به علاوه از کران مدل سیستم استفاده نمیشود که در کاربردهای عملی اهمیت دارد. برای تایید کارایی این روش، از سیستم آشوبی دافینگ هلمز بههمراه مقایسه روش پیشنهادی با کنترل حالت لغزشی رایج استفاده میکنیم. در ارایه نتایج و برای اینکه مقایسه بهصورت عادلانه باشد، در هر دو روش از یک رؤیتگر (رؤیتگر لغزشی پیشنهادی) استفاده میکنیم. با مطالعه و مقایسه معادلات بیانشده، تفاوت دو روش مشاهده شده و اگر چه کنترل حالت لغزشی رایج بسیار ساده است، ولی خواننده میتواند سادگی فهم و طراحی کنترل حالت لغزشی دینامیکی را نیز بهوضوح مشاهده نماید.همچنین در نتایج حاصل و در شبیهسازیها، دیده میشود که در کنترل حالت لغزشی رایج لرزش وجود دارد ولی در کنترل حالت لغزشی دینامیکی لرزش کامل حذف میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل حالت لغزشی دینامیکی؛ رؤیتگر حالت لغزشی؛ سیستم غیرخطی؛ مدل آشوبی دافینگ هلمز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,053 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,061 |