تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,903 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,146,759 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,915,434 |
مطالعه آزمایشگاهی تأثیر یک و دو پایه پل بر روی عمق حفره آبشستگی در آبشکن | ||
دانش آب و خاک | ||
مقاله 5، دوره 26، شماره1 بخش 2، خرداد 1395، صفحه 59-67 اصل مقاله (309.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سرگل معمار* 1؛ علی حسین زاده دلیر2؛ هادی ارونقی3 | ||
1کارشناس ارشد سازههای آبی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز | ||
2استاد گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز | ||
3استادیار گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
بسیاری از پلها دارای پایههای قرار گرفته در مجاورت آبشکن و تکیهگاههای پل میباشند. آبشستگی موضعی در دماغه آبشکنها از مسائل مهم در زمینه طراحی آبشکنها محسوب میشود. وجود پایههای پل احداثشده در مجاورت آبشکنها میزان آبشستگی در آبشکنها را بهعلت ایجاد جریانهای گردابی قوی بین پایهها و آبشکن تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو در این مطالعه بهمنظور بررسی تأثیر یک و دو پایه پل بر روی عمق حفره آبشستگی در آبشکن، آزمایش- ) پایهها هایی انجام شد. بدینمنظور، "یک پایه پل و آبشکن" و "دو پایه پل در راستای جریان و آبشکن" با سه فاصله ( !" از آبشکن در عرضکانال قرار داده شدند بهطوریکه #قطر پایه هست. نتایج نشان داد که در حالت دو پایه، % و $ 3.5 = وجود پایهها در بیشتر موارد سبب افزایش عمق آبشستگی در آبشکن شده است. در حالت تکپایه در بیشتر موارد تأثیر پایه بر روی عمق آبشستگی در آبشکن ناچیز و یا بهصورت کاهشی هست. همچنین در حالت کلی، زمانی که قطر پایه حدود 50 درصد طول آبشکن بود، کمترین عمق آبشستگی و زمانی که قطر پایه بیشتر از طول آبشکن بود بیشترین عمق آبشستگی در آبشکن ایجاد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آبشستگی موضعی؛ آبشکن؛ پایه پل؛ تکیه گاه پل؛ جریانهای گردابی | ||
مراجع | ||
منابع مورداستفاده شفاعی بجستان م، 1384. هیدرولیک رسوب. انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز. Badali Mashahir M, Zarrati AR and Mokallaf E, 2006. Depth of Scour at Groups of two bridge piers, Pp: 434-436. In: Proceeding of the 3rd conferefnce on scour and erosion. Amsterdam. Netherlands, November 1-3.
Ballegooye SV, 2005. Bridge abutment scour countermeasures. Thesis, University of Auckland, Department of Civil and Environmental Engineering Private Bag 92019, New Zealand.
Barbhuiya AK and Dey S, 2004. Local scour at abutments, A review. Sadhana 29(5): 449-476.
Kothyari UC, Garde RJ and Ranga Raju KG, 1992. Live -bed scour around cylindrical bridge piers. Journal of Hydraulic Research 30(4): 701-715.
Kwan TF, 1984. Study of Abutment Scour. Rep No. 328, School of Engineering, University of Auckland, Auckland, New Zealand.
Melvill BW, 1984. Live bed scour at bridge pier. Journal of Hydraulic Engineering 110(9): 203-209. .
Nazariha M, 1996. Design relationships for maximum local scour depth for bridge pier groups. Ph.D Dissertation, University of Ottawa, Canada. 212p.
Oben-Nyarko k and Ettema R, 2011. Pier and abutment scour interaction. Journal of Hydraulic Engineering 137: 1598-1605.
Raudkivi AJ, 1990. Loose Boundary Hydraulic. 3rd Edition, Pergamon press.
Wong WH, 1982. Scour at Bridge Abutment. Report No. 275, Department of Civil Engineering, University of Auckland, New Zealand.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,283 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,048 |