تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,410 |
تحلیل مقایسهایکاریکلماتورهای پرویز شاپور با تنی چند از کاریکلماتورنویسان(سهراب گلهاشم، حوریه نیکدست، عباس گلکار و ...) | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 5، دوره 68، شماره 232، خرداد 1395، صفحه 69-82 اصل مقاله (513.24 K) | ||
نویسندگان | ||
لیلا درویشعلی پورآستانه* 1؛ علی صفایی2 | ||
1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی | ||
2دانشیار دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
یکی از راههای کشف سیر تحول پدیدههای ادبی روش تحلیل بینامتنی است که ارتباط عمودی بین متون را برجسته میسازد و از دیرباز با نام توارد، انتحال ، سلخ و المام مورد توجه محققان ادبی بوده است. براساس منطق مکالمة باختین، هیچ اثری منحصراً از قلم و فکر یک نویسندة خاص تراوش نکرده است و فقط انسان اسطورهای توانست با اولین سخنش به دنیایی بکر و بیان ناشده نزدیک شود. اگر این دیدگاه را مبنای بحث قرار دهیم، دیگر نمیتوان گفت تنها پرویز شاپور (78 ـ 1302) پدر کاریکلماتور در ایران و دهة چهل بوده است؛ زیرا ردّپای کاریکلماتور در طنزهای عبارتیگذشتگان، مثل برخی ضرب المثلها، رسالة تعریفات عبید زاکانی، لطیفهها، جملات قصار و اشعار برخی شاعران نیز دیده میشود و خود شاپور هم به همان میزان برکاریکلماتورنویسان پس از خود از قبیل سهرابگلهاشم، مهدیفرج اللهی، عباسگلکار، حوریه نیکدست و ابوالفضل لعلبهادر اثرگذار بوده است که این اثر پذیری را میتوان در سه محورِ بازنویسی، تقلید از تکنیک و اندیشه و جهانبینی در آثار پیروان شاپور بررسی کرد. جستار حاضر میکوشد با رویکرد توصیفی ـ مقایسهای، ضمن معرّفی پیشینه و پسینة کاریکلماتورنویسی در ایران، با بررسی مجموعة « قلبم را با قلبت میزان میکنم» از پرویز شاپور و پنج تن از کاریکلماتورنویسان مذکور، به آسیبشناسی روش کار شاپور و پیروانش نیز بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
بینامتنیت؛ بازتحلیل؛ پرویزشاپور؛ کاریکلماتور؛ پیروان شاپور | ||
مراجع | ||
- آلن، گراهام، (1385)، بینامتنیّت، ترجمۀ پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز. - احمدی، بابک، ( 1386)، ساختار و تأویل متن، چ نهم، تهران: نشر مرکز. - ایرانی، محمد، (1389)، « شکل دگرخندیدن»، مطالعات علوم بلاغی، دانشگاه سمنان،س اول، ش1، صص45. - تودوروف، تزوتان، (1377)، منطق گفتگویی میخائیل باختین، ترجمة داریوش کریمی، تهران: نشر مرکز. - تسلیمی، علی، (1388)، نقد ادبی، چاپ اول، تهران: کتاب آمه. - حسینپور، علی، (1385 )، «کاریکلماتورنویسی» مجلۀ رسانه، س7، ش28، زمستان 85، صص99 ـ 103. - درویشعلیپور، لیلا، ( 1389)«بررسی و تحلیل زیبایی شناختی کاریکلماتورهای پرویز شاپور»، پایان نامة کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر علی صفایی ،دانشگاه گیلان، اسفند 1389. - زرین کوب، عبدالحسین، (1378)، آشنایی با نقد ادبی، تهران: نشر سخن. - ساسانی ، فرهاد، (1383)، « بینامتنیّت ، پیشینه و پسینۀ نقد بینامتنی » ، مجلة بیناب ، ش5 ، صص172 ـ 185. - شاپور، پرویز، (1387)، قلبم را با قلبت میزان میکنم، چاپ چهارم، تهران : مروارید. - ضیمران، محمد، ( 1383 )، درآمدی برنشانه شناسی هنر، چ دوم، تهران: قصه. - طالبیان، یحیی؛ تسلیمجهرمی، فاطمه، (1388)، «ویژگیهایزبانطنزومطایبهکاریکلماتورها»، فنون ادبی، دانشگاه اصفهان، س اول، ش اول، پاییز و زمستان 88 ، صص18 ـ 32. - فرجاللهی، مهدی، (1383)، کاریکاتور کلمات، چاپ اول، تهران: انتشارات شکروی. - گلکار، عباس، (1387)، ماه نگرانِ زمین است، چاپ دوم، تهران: نگیما. - گلهاشم، سهراب، (1389)، گاهگاهی زندگی شوخی نیست، تهران: افراز. - لعل بهادر، ابوالفضل، (1387)، نشر اکاذیب، چاپ اول، سبزوار: امید مهر. - مجابی، جواد، (1383)، نیشخند ایرانی، چاپ اول، تهران: روزنه. - نظری، نجمه، (1389)، «پایین آمدن درخت از گربه »، مطالعات علوم بلاغی، دانشگاه سمنان، س اول، ش1، صص159 ـ 141. - نغزگوی کهن، مهرداد، (1389) «کاربردسازوکارباز تحلیل در طنز»، مجموعه مقالات دومین هم اندیشی زبان شناسی و مطالعات بینارشته ای: ادبیات و هنر، ویراستار و تدوینگر: فرهاد ساسانی، بهار89، صص 219 ـ 228 . - نیکدست، حوریه، (1384) طنز آبرفته و لبخندۀ مدرنیتهکاریکلماتور، تهران: پیوند نو. - وحیدیان کامیار، تقی، (1383) بدیع از نگاه زیباییشناسی، تهران: سمت.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 931 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,686 |