تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,585 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,933 |
The Humanisti Heritage of Muhammad Arkoun | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 11، دوره 9، شماره 17، اسفند 1394، صفحه 203-227 اصل مقاله (543.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسنده | ||
کاثرینا وولکر* | ||
استادیار گروه فلسفه دانشگاه اوتاگو، نیوزیلند | ||
چکیده | ||
در این مقاله به معرفی دیدگاههای محمد آرکون (1928-2010) دربارۀ ادب، جامعهی مدنی و سکولاریزم میپردازیم. ما با پیگیری تأملات مربوط «ادب»، که الهامبخش آرکون در بازاندیشی در میراث اسلامی شده است، نشان میدهیم که او چگونه تأثیر فلسفه هم در الهیات و هم در پژوهشهای دانشگاهی را از نو مورد بررسی قرار داده است. در این مقاله امیدهای آرکون را برای ایجاد تربیت فکری نوآورانه به نمایش خواهیم گذاشت، که سرانجام به آگاهی اومانیستی در جهان اسلام و بیرون از آن خواهد انجامید. مقاله را با معرفی افکار آرکون دربارۀ ظهور شهروندی فردی به پایان میبریم. | ||
کلیدواژهها | ||
آرکون؛ ادب؛ اومانیسم؛ قرآن؛ هرمنیوتیک؛ اسطورهزدایی؛ فلسفۀ دین؛ اسلام معاصر | ||
مراجع | ||
Arkoun, Mohammad. "The Notion of Revelation: From Ahl al-Kitāb to the Societies of the Book." Die Welt des Islams, no. 28 (1988): 62-89.
—. "Violence." Encyclopaedia of the Quran. (accessed December 2, 2010).
Arkoun, Mohammed. "Islam." Encyclopaedia of the Quran. (accessed June 28, 2011).
Arkoun, Mohammed. "Present-Day Islam Between its Tradition and Globalisation." In Intellectual Traditions in Islam, edited by Farhad Daftary, 179-221. London: I.B.Tauris, 2000.
Arkoun, Mohammed. "The State, the Individual, and Human Rights: A Contemporary View of Muslims in a Global Context." In The Muslim Almanac: The Reference Work on History, Faith and Culture, and Peoples of Islam, 453-457. Detroit: Gale Research Inc., 1995.
Arkoun, Muhammad. "A Return to the Question of Humanism in Islamic." (unpublished essay).
Arkoun, Muhammad. "Algeria." (unpublished essay).
Arkoun, Muhammad. "Auf den Spuren humanistischer Traditionen im Islam." In Interkultureller Humanismus, 145-175. Schwalbach am Taunus: Wochenschau Verlag, 2009.
Arkoun, Muhammad. "Contemporary Critical Practices and the Qur'an." Encyclopaedia of the Quran, 2001.
—. "Curriculum Vitae." Ibn Rushd Fund for Freedom of Thought. <www.ibn-rushd.org/English/CV-Arkoun.htm>.
—. Islam: To Reform or to Subvert? London: Saqi Essentials, 2007.
—. Rethinking Islam: Common Questions, Uncommon Answers. Boulder: Westview Press, 1994.
Gabrieli, F. "adab." EI2.<www.brillonline.nl/subscriber/entry?entry= islam_SIM-0293> (accessed May 25, 2010). Encyclopaedia of Islam (2nd edition)
Hendrich, Geert. Islam und Aufklärung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2004.
Goodman, Lenn Evan. Islamic Humanism. New York: Oxford University Press, 2006.
Groff, Peter S. and Oliver Leaman. Islamic Philosophy. Endinburgh: Endinburgh University Press, 2007.
Günther, Ursula. "Mohammad Arkoun: Towards a Radical Rethinking of Islamic Thought." In Modern Muslim Intellectuals and the Qur'an, edited by Suha Taji-Farouki, 125-168. London: Oxford University Press, 2004.
—. Mohammed Arkoun: ein moderner Kritiker der islamischen Vernunft. Würzburg: Ergon, 2003.
Küng. A global Ethic, 47. Cf. Declaration toward a Global Ethic (http://www.urbandharma.org/pdf/ethic.pdf)
Kraemer, Joel L. Humanism in the Renaissance of Islam: the Cultural Revivial during the Buyid Age. Leiden: Brill, 1992.
Renner, Erich. "Kulturtheoretische und kulturvergleichende Ansätze." In Handbuch Kindheits- und Jugendforschung, edited by Heinz-Hermann Krüger and Cathleen Grunert, 175-201. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 2010.
Völker, Katharina (2015), ‘Two Accounts of Quranic Revelation – Fazlur Rahman and N.H. Abu Zayd on Muhammad’s Contribution’, in: Journal of Islam and Christian-Muslim Relations. Eds.University of Birmingham (UK) and Monash University (Australia) (London: Routledge, 2015), 271-286.
Völker, Katharina (2014), ‘Parameters of Teaching Islam Freely’, in: Erich Kolig, Freedom of Speech and Islam (London: Ashgate, 2014), 209-224.
Völker, Katharina (2014), ‘Mohammad Arkoun: The Quran Rethought - Genesis, Significance, and the Study of the Quran’, in: Edmund Weber et al. (eds.), Journal of Religious Culture. Goethe-University, Frankfurt am Main - Institute for Religious Peace Research. No. 189 (2014).
Völker, Katharina (2013), ‘A Danger to Free Research and Teaching in German Universities? The Case of Muhammad Sven Kalisch, in: Paul Morris, William Shepard, Toni Tidswell, Paul Trebilco (eds.), The Teaching and Study of Islam in Western Universities (New York: Routledge, 2013), 175-85. Proceedings to the conference: The Role of the Study of Islam in the Western University, CSIMCNZ (Centre for the Study of Islam and Muslim Cultures, New Zealand), University of Otago, 2009.
Völker, Katharina (2012), 'The Emergence of the Responsible Person', in: K. Völker, Quran and Reform: Rahman, Arkoun, Abu Zayd. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,642 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,788 |