تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,625,001 |
بررسی تجربی و عددی اثر موقعیت یخزدگی بر ضریب پسا و جریان آشفته اطراف یک ایرفویل | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 4، دوره 45، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 33-45 اصل مقاله (670.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی دهقان منشادی* 1؛ مصطفی سلطانی2؛ علی سعیدی نژاد3 | ||
1دانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا | ||
2کارشناس ارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا | ||
3دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
هنگام پرواز هواپیما در ارتفاعات بالا تشکیل یخ بر روی سطح بال یکی از پدیدههای متداول است. در تحقیق حاضر اثر موقعیت یخزدگی روی سطح یک ایرفویل متقارن (0015 NACA)، بر میدان جریان اطراف آن با استفاده از روش های تجربی و عددی بررسی شده است. بدین منظور یک مدل یخ در مکانهای مختلف بر روی ایرفویل قرار گرفته و میدان جریان دنباله ایرفویل در چهار زاویه حمله مختلف 15، 10، 5 و 0 در عدد رینولدز 120000Re= بررسی شده است. با روش اختلاف مومنتوم، ضریب پسای مدل در حالتهای مختلف با اندازه گیری سیم داغ به دست آمده است. همچنین شبیهسازیهای عددی با استفاده از نرم افزار تجاری Fluent به صورت دو بعدی انجام شده است. نتایج به دست آمده از شبیهسازیهای عددی و تجربی همخوانی خوبی با هم دارند. بررسی نتایج نشان میدهد که تغییر موقعیت یخ زدگی از نوک بال به سمت لبه فرار ایرفویل باعث افزایش ضریب پسا خواهد شد و افزایش زاویه حمله نیز اثر یخزدگی را تشدید میکند. مرئی سازی نشان میدهد که جریان در محل تشکیل یخ از سطح مدل جدا شده و باعث تولید گردابه میشود. این گردابه در پشت یخ باعث ایجاد ناحیه کم فشار میشود. در نتیجه اختلاف فشار ناحیه کم فشار پشت یخ و ناحیه پر فشار جلوی یخ باعث ایجاد پسای اضافه خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
یخزدگی؛ ضریب پسا؛ ایرفویل؛ گردابه؛ سیم داغ؛ مرئیسازی؛ شبیهسازی عددی Fluent | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,264 |