تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,715 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,367 |
تحلیلی بر نگرش دانشجویان نسبت به تغییرات اقلیمی (مطالعه موردی: دانشجویان استان مازندران) | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 10، دوره 19، شماره 54، بهمن 1394، صفحه 171-187 اصل مقاله (242.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صادق صالحی* 1؛ کریم سلیمانی* 2؛ زهرا پازکی نژاد* 3 | ||
1جامعه شناسی محیط زیست، دانشگاه مازندران | ||
2دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | ||
3مطالعات جوانان، دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل شناخت دانشجویان نسبت به تغییرات اقلیمی و عوامل اجتماعی موثر بر آن میباشد. برای انجام این پژوهش، از روش پیمایش استفاده شده و در آن، تعداد 187 نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی استان مازندران، با روش نمونهگیری طبقهای، برای تحقیق انتخاب گردیدند. دادههای لازم، از طریق پرسشنامه گردآوری و سپس با استفاده از نرمافزار آماری SPSS پردازش شد. نتایج تحقیق نشان داد که سطح دانش نظری و کاربردی دانشجویان نسبت به تغییرات اقلیم بالا بوده و بین منابع اطلاعاتی و کارایی شخصی و دانش تغییر اقلیم دانشجویان رابطه وجود داشته است. یافتههای تحقیق نشان داد که تفاوت معنیداری بین سطح شناخت و جنسیت و محل سکونت دانشجویان وجود نداشته و دانش تغییر اقلیم دانشجویان برحسب دانشکده نیز متفاوت بوده است. بدین ترتیب، یافتههای تحقیق بیانگر ضرورت ارایه آموزش زیستمحیطی با تأکید بر تغییرات اقلیم) به دانشجویان بوده و بر این اساس، پیشنهاد شده است تا در برنامه درسی کلیه رشتههای غیرمرتبط نیز، مسائل مربوط به تغییر اقلیم و شیوههای مقابله با آن گنجانده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تغییر اقلیم؛ دانش نظری و کاربردی؛ آموزش عالی؛ استان مازندران | ||
مراجع | ||
ـ بری، جان (1380)، «محیط زیست و نظریه اجتماعی»، ترجمه حسن پویان و نیره توکلی، تهران: انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. ـ پازکینژاد، زهرا (1391)، «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر شناخت دانشجویان نسبت به تغییرات جهانی آب و هوا»، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران. ـ پروانه، بهروز؛ شهارخوندی، منصور و نظری، نجمالدین (1390)، «تعیین وضعیت آسایش اقلیمی در مقیاس دههای بر اساس شاخصهای زیست اقلیمی (مطالعه موردی: شهر الیگودرز)»، آمایش محیط، سال چهاردهم، شماره چهارم، صص: 117-142. ـ خوشاخلاق، فرامرز؛ نگهبان، سعید؛ روشن، غلامرضا و باغبانی، حمیدرضا (1389)، «بررسی نقش و تأثیر تغییر اقلیم بر روی اقلیم آسایش شهر یزد با استفاده از مدل اوانز (EVANZ)»، جغرافیا و توسعه، سال هشتم، شماره 20،صص: 12-1. ـ حسنوند، عباس؛ سلیمانی تبار، مریم و یزدانپناه، حجتالله (1390)، «تبیین فضایی میزان آسایش اقلیمی استان لرستان بر اساس شاخص TCI»، فصلنامه برنامهریزی فضایی، سال اول، شماره اول، صص: 121-144. ـ سازمان حفاظت از محیط زیست ایران (10/1/92)، : http:// www.doe.ir. ـ ساتن، فیلیپ، (1392)، «درآمدی بر جامعهشناسی محیط زیست»، ترجمه صادق صالحی، تهران: انتشارات سمت. ـ شمسیپور، علیاکبر؛ بشیریان، فاطـمه و عیسینژاد، محمد (1391)، «تـقویم آسایش اقلیمی دورههای آموزشی نیروی دریایی راهبردی در بندر چابهار»، همایش ملی توسعه سواحل حکمرانی و اقتدار نیرو دریایی جمهوری اسلامی ایران، چابهار، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار. ـ صالحی، صادق و پازوکینژاد، زهرا (1390)، «تحلیل کیفی ارزشهای زیست محیطی دو نسل (دهه 1330 و 1370)»، اولین همایش برنامهریزی و مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، (12-11 بهمن 1390) . ـ صالحی، صادق؛ سلیمانی، کریم و زهرا پازکینژاد (1391)، «تحلیل کیفی نگرش دانشجویان نسبت به تغییر آب و هوا»، سومین همایش بینالمللی گاهشناسی درختی و تغییر اقلیم، دانشگاه علوم کشاورزی ساری، مازندران، ساری. ـ علیجانی، بهلول (1390)، «تحلیل فضایی دماها و بارشهای بحرانی روزانه در ایران»،نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد هفدهم، شماره 20، صص: 30-9. ـ گندمکار، امیر (1390)، «تعیین شاخص اقلیم آسایش گردشگری شهرستان نائین با استفاده از GIS»، پژوهشهای نو در جغرافیا انسانی، سال سوم، شماره سوم، 93-101. -Aminrad, Z., Azizi, M., Wahab, M., (2010), “Environmental Awareness and Attitude among Iranian Students in Malaysian Universities”, Environment Asia, No. 3: 1-10.
-Cardwell, F., (2011), “Knowledge, Attitudes and Practices of Global EnvironmentChange and Health: Toward Sustainable Behavior Change?” Thesis, Published by University McMaster, PP: 11-142.
-Clark, C. (2009), “Global Warming: An Assessment of Knowledge, Attitudes and Practices at RhodesUniversity”, Graham’s Town, 2 (3), PP: 28-34.
-Dankelman, I., (2002), “Climate Change: learning from gender analysis and women’s experience of organizing for sustainable development”, Gender and Development, Vol. 10, No.2, PP: 21-29.
-Dunlap, R.E, (1998), “Laid Perceptions of Global Risk: Public Views of Global Warming in Cross-National Context”, International Sociology, 13(4), PP: 473-498.
-Hills, P, (2008), “Perceptions of Global Climate Change: A Study of University Students in Hong Kong”, PhD Thesis, University of Hong Kong”, PP: 1-56., See also URL http://hdl.handle.net/10722/54631.
-Jones, H., 2007), “Engaging Student with Sustainable Issues”, Planet, No. 18, PP; 40-44.
-Kellstedt, P.M,(2008), “Personal Efficacy, The Information Environment and Attitudes Toward Global Warming and Climate Change in The United states”, Risk Analysis, 28 (1) ,PP: 113-126.
-Lazaro, A. (2010), “Perceptions of Climate Change Risks and Mitigation Behaviors: Understanding Inconsistencies between Representations and Actions”, Journal of Risk Research, 9 (3), PP: 265-281.
-Environmental Education Association of North America (2011), “Developing a framework for assessing environmental literacy”, NSF, Washington.
-Semenza, J., Hall, D., Wilson, D. and Sailor, D. (2008), “Public Perception of Climate Change: Voluntary Mitigation and Barriers to Behavior”, American Journal of Preventive Medicine, 35 (5), PP: 479-487.
-Spellman, G., Field, K., and Sinclair (2003), “Assessing UK higher education students’ awareness of global climate change”, Weather, 58(10), PP: 212-219.
-Schmidt, J.E. (2007), “From intentions to Actions: The Role of Awareness on College Students UW-L”, Journal of Undergraduate Research, 5(2), PP: 1-4. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,997 |