تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,948 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,285,701 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,043,959 |
ارتباط سرسختی روانشناختی، سـبکهای تفکر و مـهارتهای اجتماعـی با پـیشرفت تحصیلی دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 5، اردیبهشت 1386، صفحه 93-107 اصل مقاله (212.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی1؛ زرار محمدامینی2؛ اوشا برهمند3؛ عباس ابوالقاسمی3 | ||
1دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی | ||
3استادیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی رابطة سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطة شهر اشنویه در سال تحصیلی 85-84 بوده است. جامعة آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان مدارس متوسطة شهر اشنویه تشکیل میدهند (1588N=) که از این تعداد 210 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامة مـحقق ساخته، آزمون هوشـی ریون، اسناد و مدارک تحصیلی و پرسشنامههای سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر و مهارتهای اجتماعی استفاده شده است. همچنین روش تحقیق، همبستگی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که بیـن مـتغیرهای سرسختی روانـشناختی (32/0=r)، سبکهای تفکر (16/0=r) و مهارتهای اجتماعی (12/0=r) با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطة مثبت معناداری وجود دارد. از سه متغیر پیشبین تنها متغیرهای سرسختی روانشناختی و سبکهای تفکر قابلیت پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرسختی روانشناختی؛ سبکهای تفکر؛ مهارتهای اجتماعی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 824 |