تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,078 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,312 |
بررسی رابطة ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای شهر اردبیل | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 6، مرداد 1386، صفحه 111-132 اصل مقاله (280.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کیامنش1؛ سعید سیف درخشنده2 | ||
1استاد گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی | ||
چکیده | ||
در این پژوهش بررسی رابطة ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر اردبیل به همراه متغیرهای میانجی انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه بررسی شده است. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامة والدین، معلمان و مدرسه است که روی 325 نفر از دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای شهر اردبیل اجرا و از طریق تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان دادهاند که ادراک از زمینة خانوادگی و ادراک از زمینة مدرسهای در پیشبینی پیشرفت تحـصیلی دانشآموزان نقش دارند. به علاوه ادراک از زمینة خانوادگی و ادراک از زمینة مدرسهای توانستهاند متغیرهای انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه را پیشبینی کنند. به طوری که مقدار پیشبینی شده انگیزش کمتر از احساس شایستگی در مدرسه میباشد. همچنین در این پژوهش متغیرهای انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه به خوبی پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند. متغیر انگیزش بین متغیرهای ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تـحصیلی نقش واسطهای ندارد. ولی متغیر احساس شایستگی در مدرسه نقش واسطهای بین متغیرهای ادراک از زمینة خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک از زمینة مدرسهای؛ ادراک از زمینة خانوادگی؛ توقع والدینی؛ پذیرندگی والدین؛ تعامل والدینی؛ پذیرندگی معلم؛ توقع معلم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 830 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 415 |