تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,275 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,450 |
هنجاریابی مجدد مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS) | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 6، مرداد 1386، صفحه 1-32 اصل مقاله (345.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی حبیبی عسگر آباد1؛ محمدعلی بشارت2؛ زهرا فدایی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ـ خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مجدد مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS) و بررسی اعتبار و روایی آن بود. برای این منظور430 معلم زن و مرد در دو گروه دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دبیرستانهای استان آذربایجان غربی پرسشنامه TSSرا تکمیل نمودند. روایی واگرا و همگرا از طریق تعیین ضریب همبستگی با مقیاس سلامت روان و فهرست توصیف شغلی (JDI) و اعتبار آن به دو روش بازآزمائی و همسانی درونی محاسبه شد. با استفاده از روش تحلیل عامل به روش چرخش از نوع واریماکس هفت عامل با مقادیر ویژه بالاتر از 1 استخراج گردید که در مجموع 41/49 درصد از کل واریانس مقیاس استرس معلمان را تبیین میکردند. اما عامل هفتم به دلیل داشتن اعتبار کمتر از 7/0 کنار گذاشته شد. شش عامل باقی مانده عبارت بودند از: «وضعیت اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی نامساعد معلمان»، «مسائل مربوط به فضا و امکانات مدرسه»، «مسائل و مشکلات رفتاری دانشآموزان»، «شایستگی و صلاحیت حرفهای معلمان»، «پائین بودن انگیزه تحصیل در دانشآموزان» و «فشار زمانی». روایی تفکیکی مربوط به افرادی که در طول 12 ماه گذشته تجارب استرسزا داشتند، حاکی از آن بود که بین دو گروه دارای استرس بالا و استرس پایین تفاوت معنیداری از نظر منابع و علائم استرس وجود دارد. بررسی نتایج نشان داد که 2/8 درصد از معلمان در ناحیة فاقد خطر، 1/18 درصد خطر پایین، 40 درصد خطر متوسط، 50/30 درصد خطر بالا، 2/3 درصد خطر خیلی بالا قرار داشته و هیچ یک از افراد گروه نمونه در ناحیه بحرانی قرار نداشتند. برطبق نتایج این پژوهش مقیاس TSS واجد ویژگیهای روانسنجی مورد نیاز برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و تشخیصهای بالینی استرس معلمان است. | ||
کلیدواژهها | ||
هنجاریابی مجدد؛ استرس معلمان؛ اعتبار؛ روایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 470 |