تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,269 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,622,508 |
کمکطلبی دانشآموزان در جریان حل مسأله ریاضی: تأثیر رجحانهای هدفی و شرایط هدفی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 8، بهمن 1386، صفحه 33-63 اصل مقاله (311.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید پاکدامن1؛ ولی... فرزاد2؛ زهره سرمد3؛ علی خانزاده4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی از دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
3استاد دانشگاه تهران | ||
4دانشیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر به این منظور طراحی شد تا نقش اصلی و تعاملی رجحانهای هدفی با شرایط هدفی (عملکردی و تبحری) بر رفتار کمکطلبی دانشآموزان در جریان حل مسأله ریاضی بررسی شود. برای این منظور200 دانشآموز پسر پایه سوم راهنمایی به روش تصادفی انتخاب شدند. این دانشآموزان که از لحاظ توانایی در حل مسأله ریاضی به سه مقوله ضعیف، متوسط و قوی تقسیم شده بودند با مطالعة دو سناریو، درجه رجحان خود نسبت به دو ساختار تبحری و عملکردی را تعیین کردند و سپس در شرایط عملکردی یا تبحری به حل 6 مسأله دشـوار ریاضـی پرداخـتند. نـتایج نشان داد که: 1ـ دانش آموزان در شرایط تبحری در مـقایسه با شرایط عملکردی، بیشتر اقدام به کمکطلبی مـیکنند. 2ـ معلوم شد که دانشآموزان دارای توانایـی بـالا، از راهبـردهای کارآمـدتر کمـکطلـبی (اشـاره خـواستن) اسـتفاده مـیکـنند. 3ـ دانشآموزان دارای رجحان عملکردی، در شرایط تبحری (در مقایسه با همسالان مشابه خود در شرایط عملکردی) بیشتر به دنبال تأیید برمیآیند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری خودـ نظمبخش؛ راهبرد های یادگیری؛ کمکطلبی تحصیلی؛ رجحان هدفی؛ ساختارهای هدفی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 952 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |