تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,492,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,224 |
پیشبینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی براساس جهتگیری هدف پیشرفت | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 9، اردیبهشت 1387، صفحه 65-91 اصل مقاله (309.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد آقا دلاورپور | ||
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش پیشبینیکنندگی اهداف پیشرفت سهگانه (تسلط، عملکرد گرایشی و عملکرد اجتنابی) در زمینهی پیشرفت تحصیلی و آگاهی فراشناختی بود. نمونه انتخاب شده برای انجام پژوهش حاضر شامل 392 دانشجوی کارشناسی پسر(237) و دختر(155) دانشکدهی مهندسی دانشگاه شیراز بود، که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامههای هدفگرایی تحصیلی و آگاهی فراشناختی استفاده شد. برای تحلیل دادهها، روش آماری رگرسیون چندگانه (بهشیوهی همزمان) بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد که هدف تسلط قادر به پیشبینی پیشرفت تحصیلی نمیباشد. هدف عملکرد گرایشی پیشبینیکننده مثبت و هدف عملکرد اجتنابی پیشبینیکننده منفی پیشرفت تحصیلی بود. همچنین تحلیلهای آماری نشان داد که هدف تسلط بهصورت مثبت و معنادار، آگاهی فراشناختی را پیشبینی میکند، در حالی که هیچ یک از اهداف عملکردی (گرایشی و اجتنابی)، قادر به پیشبینی آگاهی فراشناختی نمیباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
جهتگیری هدف؛ آگاهی فراشناختی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,079 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 514 |