تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,751 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,866,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,690,471 |
بررسی تأثیر روش تدریس یادگیری مشارکتی بر عزّت نفس، مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان (دبیرستان) | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 3، شماره 10، مرداد 1387، صفحه 155-182 اصل مقاله (253.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریدون یاریاری1؛ پروین کدیور2؛ محمد میرزاخانی3 | ||
1استادیار روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
2استاد روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
3فارغالتحصیل کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
چکیده | ||
بهمنظور بررسی تأثیر روش تدریس یادگیری مشارکتی بر عزت نفس، مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهرستان ماهنشان در درس روانشناسی 99 دانشآموز از بین دبیرستانهای پسرانه این شهرستان بهصورت تصادفی انتخاب شد. پس از همتاسازی آزمودنیها یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و یک کلاس بهعنوان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفت. حجم نمونه بعد از همتاسازی دانشآموزان دو گروه، به 20 نفر در هر کلاس رسید. روش تدریس یادگیری مشارکتی به مدت یک نیمسال تحصیلی در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دید. نتایج مقایسه پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که روش یادگیری مشارکتی بر مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبتی گذاشت اما چنین تاثیری برعزت نفس دانشآموزان مشاهده نگردید. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری مشارکتی؛ مهارتهای اجتماعی؛ عزت نفس؛ عملکرد تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,673 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 840 |