تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,540,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,245,085 |
اثر اضطراب و نحوه ارایة تکالیف برکارآمدی پردازش و عملکرد عناصر حافظة فعال | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 12، دوره 3، شماره 11، آبان 1387، صفحه 77-98 اصل مقاله (302.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا مرادی1؛ فرشته چراغی2؛ محمدنقی فراهانی3 | ||
1دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی | ||
3دانشیار دانشگاه تربیت معلم | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش مطالعه اثر اضطراب صفت بر تکالیفی است که به عنصر واجشناختی و دیداری - فـضایی حافظه فعال مربوط مـیشود تا نظریة کارآمدی پردازش آیزنک و کالو (PET) که بیان مـیکند "عـناصر واجشناختی و اجرایی مرکزی حافظة فعال در فهم ارتباط میان اضطراب و عملکرد اهمیت دارند" را مورد آزمون قرار دهد. روش:160 نفر از دانشجویان سال اول دانشگاه، بخش صفت سیاهة اضطراب حالت - صفت اسپیلبرگر را تکمیل و از بین آنها 25 درصد بالای توزیع (24 نفر) و 25 درصد پایین توزیع ( 24 نفر) بعنوان افراد با اضطراب صفت بالا و اضطراب صفت پایین انتخاب شدند. هر دو گروه در معرض برنامة تهدید خود قرار گرفتند و براساس نحوه ارائة تکالیف (کلامی- دیداری/ دیداری- کلامی) در 4 گروه بطور تصادفی جایگزین شدند و دو تکلیف حافظه فعال به آنها ارائه شد. تعداد پاسخهای صحیح به عنوان نتیجة عملکرد و زمان و میزان تلاش ذهنی صرف شده برای انجام تکلیف به عنوان شاخص کارآمدی پردازش در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد.یافتهها: نتایج حاکی از اثرگذاری اضطراب صفت بر میـزان تلاش ذهـنی، زمان صرف شده و تعداد پاسخهای صحیح در تکلیف کلامی و بر میزان زمان صرف شده در تکلیف دیداری بود. اثر تعاملی اضطراب و نحوه ارائۀ تکلیف تنها بر میزان زمان صرف شده در تکلیف دیداری مشاهده شد. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد که اضطراب، عملکرد و کارآمدی پردازش را در تکلیف کلامی بیشتر از تکلیف دیداری کاهش داد. همچنین کارآمدی پردازش گروه دارای اضطراب بالا زمانی که تکلیف دیداری را به عنوان تکلیف دوم دریافت کرد کاهش یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب صفت؛ نحوه ارائه تکلیف؛ کارآمدی پردازش؛ حلقه واج شناختی؛ صفحه ثبت اطلاعات دیداری-فضایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 604 |