تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,541,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,245,534 |
بررسی اثربخشی شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 3، شماره 11، آبان 1387، صفحه 37-60 اصل مقاله (252.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر صبحی قراملکی1؛ کاظم رسولزاده طباطبایی2؛ پرویز آزاد فلاح3؛ علی فتحی آشتیانی4 | ||
1استادیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استادیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
4دانشیار دانشگاه بقیها... اعظم | ||
چکیده | ||
در این پژوهش اثربخشی دو روش شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان مورد مقایسه قرار گرفت. روش مطالعه در پژوهش حاضر آزمایشی بوده و جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاههای شهر تهران بودند. نمونه پژوهش شامل 90 دانشجوی دختر مبتلا به اضطراب امتحان بودند که از طریق سیاهه اسپیلبرگر و مصاحبه بالینی شناسایی و سپس بطور تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. این آزمودنیها در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بطور تصادفی جایگزین شدند. سپس شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه به عنوان فنون مداخلهای بکار بسته شدند (یک گروه شناخت درمانی، یک گروه آموزش مهارتهای مطالعه را تجربه نمودند و گروه دیگر گروه کنترل را تشکیل دادند). نتایج تحلیل واریانس بر تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون نشان داد، بین گروههای آزمایشی و کنترل؛ در اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد. آزمون تعقیبی توکی نشان داد اضطراب امتحان در گروههای شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در مقایسه با گروه کنترل بطور معنیداری کاهش یافته است. همچنین نتایج نشان داد شناخت درمانی در کاهش هر دو مؤلفه اضطراب امتحان مؤثر است؛ با این حال؛ بین این دو روش در کاهش نمرات مؤلفه نگرانی اضطراب امتحان تفاوتی مشاهده نگردید | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ مؤلفه نگرانی؛ مؤلفه هیجانپذیری؛ شناخت درمانی؛ آموزش مهارتهای مطالعه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 908 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 529 |