تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 15,983 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,405,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,165,993 |
تآثیر خودآموزی کلامی بر بهبود علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 3، شماره 11، آبان 1387، صفحه 1-17 اصل مقاله (255.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اقبالی1؛ تورج هاشمی2؛ مجید محمودعلیلو3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی | ||
2دکتر در روانشناسی تربیتی- استادیاردانشگاه تبریز | ||
3دکتر در روانشناسی بالینی- استادیار دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی تآثیر آموزش خودآموزی کلامی بر علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک بود. به عبارتی دسترسی به این مسأله که آیا آموزش خودآموزی کلامی میتواند در بهبود علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک تآثیر مثبتی داشته باشد یا خیر، هدفی بود که پژوهش به قصد دستیابی به آنها انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع طرح نیمه تجربی (نیمه آزمایشی) بود که در آن نمونهای شامل 20 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال سلوک از مدارس شهر تبریزانتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی در مدت 10 جلسه تحت آموزش خودآموزی کلامی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای در یافت نکرد. نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس یک طرفه، نشان داد که گروه آزمایشی در پایان نسبت به گروه کنترل از بهبود قابل توجهی در علایم مرضی اختلال سلوک برخوردار است. به عبارت دیگر کاربرد و آموزش خودآموزی کـلامی موجـببهبـود معنیدار نشانههای مرضی دانشآموزان دارای اختلال سلوک شده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
علایم مرضی اختلال سلوک؛ خودآموزی کلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,109 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |