تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,444 |
رابطة بین ادراک از محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی، سبکهای تفکر با رویکرد عمیق به یادگیری و بازدهها یا پیامدهای یادگیری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 12، بهمن 1387، صفحه 139-171 اصل مقاله (284.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد یمینی1؛ پروین کدیور2؛ ولیالله فرزاد3؛ علیرضا مرادی3 | ||
1دانشجوی دکتری در روانشناسی؛ عضو هیات علمی دا نشگاه تربیت معلم سبزوار | ||
2استاد دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
3دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
چکیده | ||
هدفِ این مطالعه بررسی رابطة بین ادراک دانشجویان از محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی با سبکهای تفکر، رویکردهای یادگیری و بازدهها یا پیامدهای یادگیری در آنها است. این مطالعه یک مطالعة همبستگی است که از تحلیل مسیر و تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی بهره میبرد تا تاثیر تفاوت سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری را در ارتباط بین ادراک از محیطی یادگیری ساختنگرای اجتماعی و پیامدهای یادگیری مورد بررسی قرار دهد. آزمودنی های تحقیق حاضر277 نفر از دانشجویان دانشکدههای فنی مهندسی، ریاضیات، و علوم پایة دانشگاه فردوسی مشهد به تعداد 193 دختر و 84 نفر پسر بودند. این مطالعه نشان داد که ادراک دانشجویان از محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی با بازدهها یا پیامدهای یادگیری آنها در ارتباط است و دانشجویان دارای سبک تفکر و رویکرد یادگیری متفاوت با وجود داشتنِ ادراک ساختنگرایی اجتماعی از محیط یادگیری، نتایج یادگیری متفاوتی را بروز خواهند داد. نتایج این مطالعه نشان دادند که هرچند محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی در کلاس درس، برای کلیة دانشجویان، محیط مطلوبی است و بر بازدهها یا پیامدهای یادگیری آنها تاثیر بهسزایی میگذارد، اما دانشجویان دارای سبک تفکر نوع 1 و همچنین دارای رویـکرد عمیق به یادگـیری از چنین محیطی بهرة بیشتری میبرند و به نتایج یادگیری بهتری میرسند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک تفکر؛ رویکرد یادگیری؛ بازده یا پیامدهای یادگیری؛ ادراک از محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی در دانشگاه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,090 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,246 |