تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,501 |
خلاقیت در کودکان: بررسی مدل علی کنترل ادراک شده، سبکهای انگیزشی و خلاقیت | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 12، بهمن 1387، صفحه 41-67 اصل مقاله (292.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهرام جوکار1؛ محمد خیر2؛ محبوبه البرزی3 | ||
1استادیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
2استاد بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
پرورش خلاقیت از جمله اهداف اساسی است که همواره مدنظر محققان و برنامهریزان تعلیم و تربیت قرارگرفته است. تأثیر باورهای شناختی و انگیزشی برخلاقیت در تحقیقات بسیاری مورد کنکاش قرارگرفته است.هدف از پژوهش حاضر بررسی قدرت پیشبینی باورهای اسنادی در خلاقیت کودکان با واسطهگری سبکهای انگیزشی بود. در این راستا مدلی سلسله مراتبی ارائه شد که درآن باورهای اسنادی بهعنوان متغیر برونزاد، سبکهای تنظیمی انگیزش بهعنوان متغیر واسطهای و خلاقیت بهعنوان متغیر درونزاد در نظر گرفته شدند. مفروضه اصلی مدل وجود نقش واسـطهگری سـبکهای انگیزشی در رابطه متغیر برونزاد و درونزاد مدل بود. نـمونه پژوهش حاضر 132 دانشآموز پسر مقطع ابتدایی در پایههای کلاسی چهارم و پنجم، ناحیه یک آموزش و پرورش شهر شیراز بود. به منظور بررسی باورهای اسنادی از پرسشنامه ادراک کنترل دانشآموز ولبرن و همکاران و برای تعیین سبکهای انگیزشی از پرسشنامه خودگردانی یادگیری ریان وکانل استفاده شد. جهت اندازهگیری خلاقیت شیوة سنجش عملیاتی خلاقیت آمابیل به کارگرفته شد. روایی و پایایی ابزارهای مورد نظر احراز گردید. یافتـههای حاصل از تجزیه و تـحلیل رگرسیون چـندمتغیره بهشیوة همزمان نشان داد که باورهای اسنادی راهـبردی و ظرفیتی چه بهصـورت تفکـیکی و چه بهصورت همزمان پیشبینیکننده سبکهای تنظیمی انگیزش بودند. چنانچه در سبک تنظیمی بیرونی، باورهای راهـبردی تلاش و دیـگران به صورت مثبت، و باورهای ظرفیتی تلاش و توانایی به صورت منفی پیشبینیکننده بودند. در سبک تنظیمی درونفکنی، صرفاً دیگران پیشبینیکننده مثبت بودند. در سبک تنظیمی همانندسازی، باورهای راهبردی تلاش و عوامل ناشناخته به صورت منفی و باور راهبردی دیگران و باور ظرفیتی توانایی به صورت مثبت این عامل را پیشبینی نمودند. در سبک تنظیمی درونی نیز عامل توانایی با ضریب مثبت و عامل راهـبردی ناشناخته و عامل ظرفیتی شـانس بهصورت منفی پیشبینیکـننده معنادار بودند. همچنین از سبکهای تنظیمی فقط سبک تنظیمی درونفکنی با قدرت پیشبینیکنندگی منفی و سبک تنظیمی همانندسازی با قدرت پیشبینیکنندگی مثبت، خلاقیت در کودکان را تبیین کردند. یافتههای حاصل مؤید فرضیههای ذکر شده بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ سبکهای انگیزشی؛ باورهای اسنادی (کنترلی؛ راهبردی و ظرفیتی) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 753 |