تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,538,979 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,242,598 |
نقش باورهای معرفت شناختی، سبکهای تفکر، راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 16، بهمن 1388، صفحه 185-201 اصل مقاله (236.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اکبر رضائی | ||
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین باورهای معرفتشناختی، سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور اجرا شد. به همین منظور تعداد 231 نفر از دانشجویان روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای به شیوة تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش عـبارتـند از: (1) پرسشنامة باورهای مـعرفتشناختی (شـومر، 1990)، (2) پرسشنامة سبکهای تفکر (استرنبرگ، 1997)، و (3) پرسشنامه راهبردهای یادگیری (پینتریچ و دی گروت، 1990). در این پژوهش معدل دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد و تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسـون برای تحلیل دادهها استـفاده شد. نتـایج نشان داد که دو متغیر باورهای معرفتشناختی دانش ساده/ قطعی و راهبردهای یادگیری خودنظمدهی پیشبینی کنندههای معنیداری برای عـملکرد تحـصیلی هستند. از این دو متـغیر، باورهای معرفتشناختی دانش ساده/ قطعی ارزش بتای بالاتری در مقایسه با راهبردهای یادگیری خود نظمدهی داشت. بقیة متغیرها پیشبینیکننده معنیداری نبودند. هر چند که برخی متغیرها، از جمله باورهای معرفتشناختی یادگیری سریع/ ثابت و سبک تفکر قانونگذارانه ارتباط منفی معنیداری با عملکرد تحصیلی داشتتند. با این حال، وارد معادلهی رگرسیون نشدند. این احتمال وجود دارد که این متغیرها به طور غیرمستقیم از طریق تاثیرگذاری بر سایر متغیرها عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای معرفتشناختی؛ سبکهای تفکر؛ راهبردهای یادگیری؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشجویان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 728 |