تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,312 |
تعداد مقالات | 16,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,712,643 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,378,225 |
بررسی یک مدل پیشنهادی برای پیشایندها و پیامدهای گذشت در ازدواج | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 16، بهمن 1388، صفحه 155-184 اصل مقاله (351.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا خجستهمهر1؛ امین کرایی2؛ غلامرضا رجبی3 | ||
1استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران | ||
2کارشناس ارشد مشاوره خانواده | ||
3استادیار دانشگاه شهید چمران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، پیشنهاد مدلی از پیشایندها و پیامدهای مهم گذشت در جهت شناخت بهتر و کاملتر مفهوم گذشت میباشد. نمونهی مورد مطالعه در این پژوهش شامل 245 نفر مرد و 247 نفر زن بودند که از بین والدین دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس گذشت صفت (TFS)، مقیاس اسناد ارتباطی (RAM)، شاخص کیفیت ازدواج (QMI)، مقیاس صفات همدلی باتسون (BEA)، خردهمقیاس نگرش مذهبی پرسشنامهی رضایت زناشویی انریچ ENRICH))، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و خردهمقیاس خشم فهرست تجدیدنظر شـدهی علائم روانـی R-90SCL میباشند. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و بر اساس نرمافزار AMOS ویرایش 7 استفاده شد. مدل ارزیابی شده از شاخصهای برازندگی خوبی برخوردار بود. بـر اساس نـتایج مدل معادلات ساختاری کیفیت مثبت زناشویـی هم بـه صورت مستقیم و هـم غـیرمستقیم از طریـق اسنادهای علی و مسؤولیتپذیری باعث افزایش گذشت میشود. اسنادهای علی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق اسنادهای مسؤولیت و همدلی موجب ارتقای گذشت میشود. اسنادهای مسؤولیت نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم بهواسطهی همدلی باعث افزایش گذشت میشود. همدلی نیز بهصورت مستقیم باعث افزایش گذشت میشود. نگرشهای مذهبی نیز بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق اسنادهای مسوولیت باعث ارتقای گذشت میشود. گذشت نیز باعث افزایش سلامت روانی و کاهش پرخاشگری در میان همسران میشود. مضامین درمانی و آموزشی نتایج و مدل ارائه شده توسط پژوهش حاضر به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
گذشت؛ کیفیت زناشویی؛ همدلی؛ نگرش مذهبی؛ پرخاشگری و ازدواج | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 525 |