تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,302 |
تعداد مقالات | 16,017 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,212,916 |
مدلیابی روابط ساختاری بین صفات شخصیت، سبکهای مقابله با تنیدگی و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر و پسر | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 16، بهمن 1388، صفحه 117-154 اصل مقاله (398.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی خدائی1؛ امید شکری2 | ||
1دستیار علمی دانشگاه پیام نور، مرکز بیجار | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین صفات شخصیت، سبکهای مقابله و بهزیستی ذهنی در دانشجویان دختر و پسر بود. 446 دانشجو (167 پسر و 279 دختر) به فهرست پنج عامل (BFI؛ جان، دوناهو و کنتل، 1991)، نسخه کوتاه فهرست مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا (CISS؛ اندلر و پارکر, 1990) و مقیاسهای بهزیستی ذهنی پاسخ دادند. به منظور بررسی تفاوتهای جنسیتی در صفات شخصیت، سبکهای مقابله با تنیدگی و مقیاسهای بهزیستی ذهنی از تحلیل واریانس چندمتغیری و به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی, از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج MANOVA نشان داد که به طور کلی، بیـن دو جنس از نظر عامـلهای برونگرایی و روانرنجورخویی، سبکهای مـقابله مسألهمدار، هیجانمدار و اجتنابی و مقیاسهای عاطفه مثبت، عاطفه منفی و رضایت از زندگی تفاوت معنادار بود. نتایج SEM نشان داد که بهزیستی ذهنی بالا از طریق نمرات بالا در عامل برونگرایی و نمرات پایین در عامل روانرنجورخویی و سبک مقابله هیجانمدار، پیشبینی شد. همچنین، نتایج نـشان داد که رابـطهی بین عاملهای برونگرایی و روانرنجورخویی تنها از طریق سبک مقابله هیجانمدار میانجیگری شد. در این الگو، تـمام وزنهای رگـرسیونی از نـظر آماری مـعنادار بوده و متغیـرهای پیشبینیکنندهی الگو، 85/0 از واریانس بهزیستی ذهنی را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر، ضرورت بازشناسی نقش ویژگیهای شخصیتی و متغیر جمعیتشناختی جنسیت را در پیش بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان مورد تأکید قرار میدهد. تلویحات یافتههای پژوهش حاضر برای روان شناسان سلامت بحث میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
برونگرایی؛ روانرنجـورخویی؛ سبکهای مقابـله؛ بهزیستی ذهنی؛ مدلیابی معادلات ساختاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 628 |