تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,123 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,578 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی (SSI) در دانشجویان دانشگاه تبریز | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 14، مرداد 1388، صفحه 23-48 اصل مقاله (269.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس بخشی پور1؛ منصور بیرامی2؛ مجید محمودعلیلو1؛ تورج هاشمی2؛ خلیل اسماعیل پور2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی (SSI؛ گادزیلا، 1991)، یعنی پایایی، روایی، تأیید ساختار عاملی آن در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز بود. SSI یک پرسشنامه خودسنجی 51 مادهای است که از آن علاوه بر یک نمره کلی استرس، نمرههایی برای منابع استرس و واکنش به استرس به دست میآید. همچنین برای بخش منابع، پنج خرده مقیاس ناکامی، تعارض، فشار، تغییرات و قیود درونی و برای واکنشها به استرس، چهار خردهمقیاس فیزیولوژیکی، هیجانی، رفتاری و شناختی وجود دارد. برای این منظور، 435 دانشجو (با میانگین سنی 35/20 و انحراف معیار 2/2) به شیوهی نـمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند که از این تعداد 179 مرد و 256 زن بودند. این دانشجویان پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی (SSI) و پرسشنامه سلامت عمومی 28 مادهای (GHQ-28) را تکمیل کردند. پایایی از راه همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) برای مقیاس کلی و دو خردهمقیاس اصلی منابع و واکنشها به ترتیب عبارت بودند از 91/0، 84/0 و 86/0. دامنهی ضرایب پایایی برای 9 خرده مقیاس فرعی از 58/0 (برای خردهمقیاس قیود درونی) تا 84/0 (برای خرده مقیاس ارزیابیشناختی) قرار داشت. روایی همزمان از طریق همبستگی SSI و خرده مقیاسهای آن با GHQ-28 و خردهمقیاسهای آن برآورد شد که جز در خرده مقیاس ارزیابیشناختی، از لحاظ آماری معنیدار و در جهت تأیید فرضیهها بود (05/0>P). تفاوت میانگین نمرههای SSI و خردهمقیاسهای آن در دانشجویان دارای سطوح استرس خودگزارشی خفیف، متوسط و شدید نیز از لحاظ آماری معنیدار و در جهت تأیید فرضیهها بود (05/0>P). روایی سازه SSI و خرده مقیاسهای آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی (CFA) برآورد گردید. مدل کلی SSI و دو مدل منابع و واکنشها از برازش بسیار عالی برخوردار بودند (با GFI به ترتیب 92/0، 98/0 و 00/1). دختران و پسران دانشجو در سطح استرس کلی و منابع استرس تفاوتی نداشتند اما در سطح واکنش به استرس، دختران نمرهی بالاتری به دست آوردند (01/0>P). میانگین SSI و خرده مقیاسهای آن در دانشکدههای مختلف از لحاظ آماری معنیدار نبود. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که SSI ابزاری روا و پایا برای سنجش استرس کلی، منابع استرس و واکنش در برابر استرس میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی؛ سلامت عمومی؛ پایایی؛ روایی؛ تحلیل عاملی تأییدی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 911 |