تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,951 |
پیشبینی تغییرات تعللورزی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 32، بهمن 1392، صفحه 153-167 اصل مقاله (235.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یوسف رضاپور1؛ سجاد پورباغبان2؛ آیتاله فتحی* 3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
تعللورزی یکی از ویژگیهایی که عموماً به عنوان یکی از تجارب دانشگاهی و عاملی آسیبزا برای دانشجویان محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر پیشبینی تغییرات تعللورزی تحصیلی براساس خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی بود. به همین منظور 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران تعیین شده بودند به روش نمونهگیری تصادفی مشخص شدند و مقیاسهای تعللورزی تحصیلی، خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی را تکمیل کردند. دادههای به دست آمده با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی به صورت منفی پیشبینیکننده تعللورزی تحصیلی هستند. خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی 20% از واریانس مشترک تعللورزی را پیشبینی میکنند، به این معنی که دانشجویانی که از خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی برخوردارند، از تعللورزی تحصیلی کمتری برخوردارند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تقویت خودکارآمدی و بهبود رضایت از زندگی تأثیر بسزایی در کاهش تعللورزی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعللورزی تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 625 |