تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,317 |
تعداد مقالات | 16,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,775,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,459,709 |
بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ بر کاهش علایم زیرگروه ADHD مرکب ، عمدتاً بیتوجه و ADHD همراه با ODD | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 32، بهمن 1392، صفحه 111-127 اصل مقاله (723.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب خانجانی* 1؛ تورج هاشمی1؛ پریا فاروقی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
در تحقیقات، تفاوت میان زیرگروههای ADHD مطرح است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ بر کاهش علایم زیرگروههای ADHD مرکب، عمدتاً بیتوجه و ADHD همراه با ODD در یک نمونه 6 نفری مبتلا به این اختلال در محدوده سنی 7-10 ساله بود. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و بهرهگیری از مصاحبه بالینی و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) و آزمون هوش ریون کودکان (دامنه هوشی 90-119) نمونهها انتخاب و در یک بررسی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه، فرایند درمان بر روی (2 نفر گروه ترکیبی، 2 نفر عمدتاً بیتوجه، 2 نفر ADHD همراه با ODD) انجام شد. یافتهها نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودارها و نیز براساس شاخصهای آمار توصیفی، آموزش بازداری از پاسخ موجب کاهش علایم ADHD نوع ترکیبی و ADHD عمدتاً بیتوجه میشود. آموزش بازداری از پاسخ موجب کاهش معنیدار علایم زیرگروه ADHD/ODD نمیگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش بازداری از پاسخ؛ ADHD مرکب؛ ADHD عمدتاً بیتوجه؛ ADHD همراه با ODD | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 670 |