تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,269 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,200 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,622,812 |
اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 29، اردیبهشت 1392، صفحه 195-216 اصل مقاله (379.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسکندر فتحی آذر1؛ یوسف ادیب2؛ تورج هاشمی3؛ رحیم بدری گرگری4؛ حسن غریبی* 5 | ||
1استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
3دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز. | ||
4دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز. | ||
5دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانشآموزان پایه پنجم دبستان بود. در یک طرح آزمایشی از بین دانشآموزان پنجم دبستان شهر سنندج 80 نفر (40 دختر و 40 پسر) به عنوان نمونه آماری به صورت خوشهای انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه و هر جلسه یک ساعت آموزش تفکر دریافت نمودند. تفکر انتقادی دانشآموزان هر دو گروه (آزمایش و کنترل) در دو مرحله پیش و پس از آموزش با ابزار آزمون سطحX کرنل مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر این بود که آموزش تفکر تأثیر معنیداری بر افزایش تفکر انتقادی دارد. تفکر انتقادی مـیتواند از طریق آموزش مستقیم تـفکر در کلاس و مشارکت آزمودنـیها در بحثها و فعالیتهای کلاسی و نیز درگیر نمودن آنها در فرایند تفکر، افزایش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تفکر؛ تفکر انتقادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,439 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 937 |