تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,720 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,822,105 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,663,110 |
تأثیر آموزش خودتنظیمی بر حل مسأله کودکان پیشدبستانی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 29، اردیبهشت 1392، صفحه 113-133 اصل مقاله (296.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
افسانه جلوهگر* 1؛ حسین کارشکی2؛ محسن اصغرینکاح2 | ||
1روانشناسی تربیتی | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش خودتنظیمی بر حل مسأله در کودکان پیشدبستانی انجام شد. آزمودنیها شامل 40 کودک (20 دختر و 20 پسر) پیشدبستانی شهرستان میبد با میانگین سنی 5 سال و 6 ماه بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای گرفتند. یک برنامه آموزش خودتنظیمی به مدت 20 ساعت روزانه به روشهای بازی و قصهدرمانی برای کودکان گروه آزمایش ارائه شد. جهت سنجش حل مسأله در کودکان از 3 خردهمقیاس هوش عملی وکسلر پیشدبستانی (WPPSI) که عبارتند از: مازها، مکعبها و حساب استفاده شد. دادههای به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس نشاندهنده تفاوت معنادار بین میانگین نمرات حل مسأله در دو گروه آزمایش و گواه بوده است و تفاوت آموزش بر افزایش مهارت حل مسأله بر حسب جنسیت معنادار نبود. به عبارتی تأثیر افزایشی آموزش روی پسرها و دخترها به میزان یکسانی میباشد. با توجه به اثربخشی آموزش خودتنظیمی در حل مسأله لازم است برنامههای گستردهای با هدف ارتقای توانایی حل مسأله کودکان طراحی گردد که محتوای آن مبتنی بر آموزش خودتنظیمی باشد. آموزش چنین مهارتهایی در ارتقای سایر حیطههای شناختی هم مفید خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسأله؛ خودتنظیمی؛ جنسیت؛ آموزش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 642 |