تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,491,742 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,516 |
اثربخشی آموزش خودتنظیمی برکارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 29، اردیبهشت 1392، صفحه 43-66 اصل مقاله (1.81 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
منصور بیرامی* | ||
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
نارساخوانی حالتی است که در آن پیشرفت خواندن پایینتر از حد مورد انتظار، بر حسب سن، آموزش و هوش کودک میباشد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی خودتنظیمی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن بود. بدین منظور دو نفر دانشآموز پسر نارساخوان به صورت نمونهگیری در دسترس از مراکز مشکلات ویژه یادگیری تبریز انتخاب شدند؛ و به مدت 10 جلسه آموزش خودتنظیمی دریافت نمودند. پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه منفرد و با پیگیری دو هفتهای به انجام رسید. به منظور ارزیابی پیشرفت این کودکان از آزمون خواندن، حافظه رقمی وکسلر آندره ری استفاده شد. نتایج نشان داد که آزمودنیها در عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی پیشرفت داشتند و این پیشرفت در پیگیری دو هفتهای پایدار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفتآموزش خودتنظیمی به بهبود عملکرد خواندن و کارکرد های اجرایی دانشآموزان کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
نارساخوانی؛ خودتنظیمی؛ کارکردهای اجرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,615 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,031 |