تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,949 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,623,830 |
بررسی تفاوت دختر و پسر در متغیرهای مرتبط به عملکرد ریاضی (خودپندارهی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی) و نقش آن بر پیشرفت ریاضی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 13، اردیبهشت 1388، صفحه 161-190 اصل مقاله (280.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کیامنش1؛ نصیبه پور اصغر2 | ||
1دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
2دانشگاه پیام نور مرکز گرمی | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر به بررسی تفاوت جنسیتی در متغیرهای خودپندارهی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، پیشرفت ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی در بین دانشآموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان میپردازد. بدین منظور نمونهای تصادفی مرکب از 300 نفر از دانشآموزان دختر و پسر از دانشآموزان دختر و پسر از دانشآموزان منطقهی 6 تهران در سال تحصیلی 83-82 انتخاب شد و اطلاعات لازم از طریق اجرای مقیاس خودپنداره ریاضی و انگیزش یادگیری ریاضی و برای سنجش پیشرفت ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی نمرات دانشآموزان استفاده شد. در بررسی اختلافات جنسیتی در اختلاف مدلها در نحوهی عملکرد دو جنس در متغیرهای مرتبط به یادگیری ریاضی از طریق بررسـی ضرایب مسیر بین دو مدل این نتیجه بهدست آمد که در مدل دختران برخلاف مدل کلی (هر دو جنس) و مدل پسران عملکرد قبلی ریاضی بیشترین اثر مستقیم را بر پیشرفت ریاضی دارد و در مدل پسران همانند مدل کلی، خودپنداره ریاضی بیشترین تأثیر را بر پیشرفت ریاضی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت ـ خودپنداره ریاضی؛ انگیزش یادگیری ریاضی؛ عملکرد قبلی ریاضی؛ پیشرفت ریاضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 846 |