تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,492,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,471 |
مقایسهی اثر بخشی طراحی آموزشی ملهم از سه نظریهی رفتارگرایی، شـناختگرایی، و ساختگـرایی در تغـییر نـگرشهـای اجـتماعی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 13، اردیبهشت 1388، صفحه 117-137 اصل مقاله (232.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمود قاضی طباطبایی1؛ جواد حاتمی2؛ هاشم فردانش3؛ آذر مجدانیان4؛ زهرا اسلامی5 | ||
1گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
3گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
4دانشگاه علامهطباطبایی | ||
5دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با توجّه به اهمیت و تأثیر رویـکردهای رفـتارگرایی، شـناختگرایی و ساختگرایی در حوزهی فعالیتهای آموزشی و با هدف مقایسهی تأثیر هر یک از رویکردهای مذکور بر شکلگیری و تغییر نگرش دانشآموزان شکل گرفته است. روش پژوهش، طرح آزمایشی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون است. جامعهی آماری پژوهش، تمام دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 84- 1383 بود. برای نمونهگیری از جامعهی هدف از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شد و در نهایت، 12 کلاس (گروه) بهصورت تـصادفی انتخاب شدند که کلاسهای مورد آزمون مجموعاً شامل 306 نفر دانش آموز بودند. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، یکی از درسهای تعلیمات اجتماعی سال سوّم راهنمایی براساس سه رویکرد رفتارگرایی، شناختگرایی و ساختگرایی به صورت برنامههای آموزشی کامپیوتری طراحـی و اجرا شـده است. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامههای نگرشسنج انجام یافته و با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه وآزمون تبعی LSD مورد تحلیل قرار گرفته و در سطح معنیداری 05/0 نتایج زیر حاصل شده است: 1ـ تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد ساختگرایی بر شکلگیری و تغییر نگرش دانشآموزان بیشتر از تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختگرایی است (001/0P£). 2ـ تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویــکرد ساختگرایـــی بر شـکلگیری و تغییر نگرش دانشآموزان بیشتر از تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتار گرایی است (001/0P£). 3ـ تفاوت معنیداری در شکلگیری و تغییر نگرش دانشآموزانی که براساس رویکرد رفتارگرایی آموزش دیدهاند با دانشآموزانی که براساس رویکرد شناخت گرایی آموزش دیدهاند، وجود ندارد (05/0P£). | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی آموزشی؛ رویکردهای روانشناسی؛ تغییر نگرش؛ نگرشهای اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,269 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 652 |