تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,311 |
تعداد مقالات | 16,093 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,680,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,345,433 |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 15، آبان 1388، صفحه 133-151 اصل مقاله (199.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیاوش طالعپسند؛ ایماناله بیگدلی؛ مهران جوکار | ||
دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش بود. در کل600 دانشجوی دانشگاه سمنان (294 پسر و 306 دختر) در این مطالعه شرکت نموده و پرسشنامة ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش را تکمیل نمودند. تحلیل اعتبار، همبستگی سوال- نمرة کل و تحلیل عاملی اکتشافی اجرا شد. تحلیل عاملی اکتشافی ساختار عاملی ابزار را برای اساتید کارآمد شامل عاملهای یادگیری، علاقهمندی استاد، سازماندهی مطالب، تعامل گروهی، رابطة استاد دانشجو، جامعیت مطلب و تکالیف نشان داد. اما برای اساتید ناکارآمد ساختارعاملی تا اندازهای متفاوت بود. هماهنگی درونی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش بالا بود (آلفای کرنباخ برای اساتید کارآمد و ناکارآمد به ترتیب 93/0 و 95/0 بود). تمامی گویهها توانایی تمیز اساتید کارآمد از ناکارآمد را داشتند. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ دانشجویان؛ تدریس اثربخش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 972 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447 |